Aktuelt: Foreningen

Åse Gruda Skard på talerstolen

Psykologforeningen fyller 90 år: En historisk reise

Psykologforeningen har stått på folkets og psykologenes side gjennom 90 år. Her er et tilbakeblikk på noen av våre milepæler, fra 10. april 1934 og fram til i dag.
Illustrasjon av en person som drar en annen person opp, tegnet av illustratør Lotta Köhler for Psykologforeningen.

Hvem fortjener Psykologprisen i 2024?

Kjenner du en psykolog som brenner litt ekstra for arbeidet sitt, og som er til inspirasjon for faget? Da vil vi høre fra deg nå.

Nominér en psykolog

Kjenner du noen som har gjort en helt spesiell innsats for faget eller yrket?
Illustrasjon av tre mobiltelefoner som viser et lite utdrag av den nye nettsiden til Psykologforeningen, med noen illustrasjoner tegnet av Lotta Köhler..

Psykologforeningen.no i ny drakt

Velkommen til Psykologforeningens nye og mer brukervennlige nettsider.

Skriver under for å øke salærsatser

– Å øke satsene for sakkyndige og advokater er viktig for både rettssikkerheten og sakkyndige psykologer. Vi støtter Advokatforeningens underskriftskampanje, sier visepresident Hanne Indregard Lind.

Genene våre betyr mer enn vi har trodd

Eirunn Skaug mottar Årets doktorgrad for sine funn om årsaker til alvorlig psykisk lidelse.

En pionér i formidling av psykologifaget til flerkulturelle miljøer

Usman Chaudhry belønnes med Åse Gruda Skard-prisen for å bruke nye virkemidler til å fjerne stigmatisering og formidle psykologi til en tidligere utilgjengelig befolkningsgruppe.

Brenner for barn og unge med medfødt russkade

Gro Christensen Løhaugen har viet yrkeslivet sitt til en sårbar og glemt pasientgruppe. Nå belønnes hun med Psykologprisen.

Psykologforeningen: – Positivt at Kjerkol vil skjerme psykisk helsevern

Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol la vekt på økonomisk innstramming for sykehusene i sykehustalen, men ba også sykehusene om å skjerme psykisk helsevern og rusbehandling.

Æresmedlemmer etter tiår med innsats

Til sammen har Tor og Rune jobbet for Psykologforeningen i 70 år. I dag ble de to hyllet for sin fremragende innsats for psykologer i Norge med hvert sitt æresmedlemskap.

Sterk formidlingstrang åpner nye dører

Det begynte med en beskjeden instagramkonto under en pappapermisjon i november i fjor. I dag, 8. september, mottok psykolog Vidar Kristiansen den gjeve Åse Gruda Skard-prisen.

Setter pasientenes erfaringer i system

Even Halland lurte på hva pasientene egentlig syntes om behandlingen han ga. Vinneren av Psykologprisen 2022 driver nybrottsarbeid i psykisk helsevern.

Viser 1 til 12 av 19 resultater.

Side 1 av 2