Psykologforeningen.no i ny drakt

Illustrasjon av tre mobiltelefoner som viser et lite utdrag av den nye nettsiden til Psykologforeningen, med noen illustrasjoner tegnet av Lotta Köhler..
Lotta Köhler har laget illustrasjonene til vår nye nettside. Illustrasjon: Canva / Psykologforeningen
Marthe Berg 30.11.2023

Velkommen til Psykologforeningens nye og mer brukervennlige nettsider.

Vi gleder oss over å vise fram en mer tilgjengelig og hjelpsom nettside, som vil møte behovene til våre medlemmer og besøkende.

I samarbeid med design- og teknologibyrået Netlife har Psykologforeningen det siste året jobbet for å utarbeide nye, universelle nettsider. Nettsidens viktigste oppgaver og målgrupper er definert, og vi har hentet inspirasjon, ideer og læring fra mange dyktige byråer, foreninger og organisasjoner.

Målet er at den nye nettsiden skal gjøre det enklere for våre medlemmer, potensielle medlemmer og andre besøkende å finne svar på det de lurer på, og at vi fremstår tydelige, åpne og fremoverlente.

Vi har jobbet mye med navigasjonen, så det kan hende ting oppleves litt uvant i starten, men brukertestene vi har gjennomført så langt har gitt gode resultater, og den korte oppsummeringen er at folk enklere finner frem.

Flere viktige oppdrag

Vi vet at mange kommer til nettsiden vår for å finne informasjon om spesialistutdanningen. Det er en av tingene vi har jobbet mye med. Nå skal du finne det du måtte trenge av informasjon, skjemaer og kontrakter samlet på ett sted, under spesialiteten du har valgt. Dette vil forhåpentligvis gi en mye bedre brukeropplevelse.

Andre viktige kategorier du vil finne informasjon om er Psykologforeningens politikk og våre kjernesaker, informasjon om lønn, arbeidsliv og dine rettigheter, medlemsfordeler, informasjon om våre råd, utvalg, interesseforeninger og lokalavdelinger, og mye, mye mer.

Vårt mål er at den nye nettsiden vil vise bredden i Psykologforeningen som i tillegg til å være en fagforening, også er en faglig forening for psykologfaget i Norge, og en samfunnsaktør innen psykisk helse i Norge.

Omfattende prosjekt

Vår digitale, visuelle profil har også fått en fornying, med oppdatering av farger og nye fonter. Illustratør Lotta Köhler har bidratt med nye illustrasjoner. Disse vil dere også se mer av i våre sosiale medier-kanaler fremover, slik at vi blir gjenkjennelige på tvers av plattformer.

Arbeidet med den nye nettsiden bygger på et grundig forprosjekt, der det ble hentet inn data og innsikt fra våre medlemmer om hvilke behov de har for informasjon på våre sider. Prosjektet ble utført av byrået Fossland + Foss og Are Halland, i samarbeid med sekretariatet i foreningen.

Parallelt med dette arbeidet har vi jobbet med å videreutvikle «Min side» sammen med ProsessPilotene, hvor du som medlem kan se detaljer om din egen spesialisering, se hvem som er hovedtillitsvalgt på ditt arbeidssted og følge saksbehandlingen av dine henvendelser.

Vi vil høre fra deg!

I ukene fremover tester vi de nye sidene, optimaliserer, gjør justeringer og videreutvikler. Dette er et arbeid vi vil komme til å gjøre i tett dialog med dere som bruker sidene våre.

Vi er svært takknemlige for de mange verdifulle tilbakemeldingene vi har fått fra flere lokalavdelinger, utvalg, råd og interesseforeninger i arbeidet med nettsiden.

Har du innspill til hva som kan bli enda bedre? Da vil vi gjerne høre fra deg.

Ta kontakt med nettredaktør Marthe Berg Tvetene på marthe@psykologforeningen.no