Hvem fortjener Psykologprisen i 2024?

Illustrasjon av en person som drar en annen person opp, tegnet av illustratør Lotta Köhler for Psykologforeningen.
Marthe Berg 20.02.2024

Kjenner du en psykolog som brenner litt ekstra for arbeidet sitt, og som er til inspirasjon for faget? Da vil vi høre fra deg nå.

Vinneren av prisen er en psykolog som har utmerket seg gjennom personlig engasjement og ekstraordinær arbeidsinnsats, og som bidrar til å hjelpe og utvikle personer eller organisasjoner.

Hensikten med prisen er å fremheve psykologers verdifulle bidrag til allmennheten og samfunnet, gjennom å bidra til å forbedre menneskers livskvalitet og ivareta menneskelige ressurser.

Psykologprisen deles ut på festspillkursene i Bergen 30. mai. Alle kursdeltakerne er hjertelig velkomne til seremoni, prisutdeling og en høytidelig mottakelse av vinneren.

Årets program på festspillkursene i Bergen

Nominer din favoritt

Har du kjennskap til en psykolog eller en virksomhet som gjør godt psykologarbeid, og som viser hvordan praktisk bruk av psykologisk kunnskap kan komme folk til gode? Da vil vi gjerne høre fra deg.

Frist for å sende inn nominasjonen er 31. mars.

Send en e-post med din begrunnelse til nettredaktør Marthe Berg Tvetene, på marthe@psykologforeningen.no

Les om tidligere vinnere av Psykologprisen

SLIK NOMINERER DU

Den som nominerer

• Navn og tittel
  • Arbeidsplass og avdeling
  • Telefon
  • E-post

Den nominerte

• Navn og tittel
  • Arbeidsplass og avdeling
  • Telefon
  • E-post
  • Har du jobbet/jobber du sammen med kandidaten?
  • Beskriv kandidatens psykologiske virksomhet og betydningen den har hatt for samfunnet, faget og vedkommendes fagmiljø.
  • Beskriv hvorfor kandidatens prestasjoner må anses å være «utenom det vanlige» i tråd med priskriteriene.
  • Gi en generell beskrivelse av fagfeltets aktualitet

Forslaget sendes på e-post til nettredaktør: marthe@psykologforeningen.no

Kompleks pasientgruppe

I fjor var det psykologspesialist Gro Christensen Løhaugen som ble belønnet for sitt engasjement for en sårbar og glemt pasientgruppe.

Løhaugen har vært initiativtaker og primus motor for etableringen av Nordens første og eneste kompetansetjeneste for barn og unge med medfødt russkade.

Les mer om hennes arbeid her.