Får pris for kampen mot menneskehandel

– Psykologer bør være mer ute i samfunnet, sier Benedicte Ekman Rønneberg. Hun grunnla og leder organisasjonen For Freedom, som driver informasjonsarbeid og oppfølging av utsatte på en egen traumeklinikk. (Foto: Psykologforeningen)

Psykolog Benedicte Ekman Rønneberg hjelper sårbare mennesker og engasjerer politikere. Hun er vinneren av Psykologprisen 2020.

– For Freedom har vært et kjærlighetsarbeid, sa lederen av organisasjonen da hun mottok prisen på Psykologforeningens lederkonferanse i Sandefjord 3. november 2021.

– Da vi startet i 2011, kunne vi ikke se for oss at det skulle vokse til det som det har blitt i dag.

Benedicte Ekman Rønneberg får Psykologprisen 2020 for arbeidet sitt med å hjelpe mennesker utsatt for moderne slaveri. De finnes også i Norge.

Hun grunnla kampanjen For Freedom som student for «å gjøre noe», men det ble raskt et omfattende arbeid med både forebygging gjennom informasjon og oppfølging av utsatte blant annet på en egen traumeklinikk.

Mer oppmerksomhet

For Freedom

• opprettet i 2011 av psykolog Benedicte Ekman Rønneberg
  • organisasjon for å bekjempe moderne slaveri: et paraplybegrep som dekker for eksempel tvangsarbeid, tvangsekteskap og menneskehandel (kilde: FN.no)
  • For Freedom er nå blitt en del av Hope for Justice, en global organisasjon som jobber mot å stoppe moderne slaveri

Psykologprisen går til psykologer som gir verdifulle bidrag til samfunnet og presterer utenom det vanlige for å hjelpe og utvikle personer eller organisasjoner. På grunn av koronapandemien ble utdelingen av fjorårets pris utsatt til i år.

Da Rønneberg startet For Freedom var det langt mindre oppmerksomhet om menneskehandel i Norge enn i dag.

– Ti år senere har Norge en nasjonal handlingsplan mot menneskehandel, flere kommuner har handlingsplaner, det er egne menneskehandelgrupper i alle politidistrikt, staten lyser ut offentlige tilskudd til arbeid for å hjelpe utsatte og det finnes tiltak mot menneskehandel i stort sett alle større norske byer, sier hun.

Har påvirket politikere

Juryen mener Rønneberg har bidratt til at både enkeltmennesker, lokalsamfunn og politikere har blitt interesserte og engasjerte.

– Hennes evne til å inspirere, motivere og knytte kontakter, skape samarbeid og trene ledere har gjort at organisasjonen har vokst til å ha sterk påvirkning i samfunnet, sa juryleder Håkon Kongsrud Skard under prisutdelingen.

– Målrettet arbeid med politikere har ført til stort engasjement både lokalt i Bergen og på nasjonalt plan.

– Psykologer bør være mer ute i samfunnet

Nå jobber psykologspesialisten også som leder for seksjon ambulant ved avdeling for rusmedisin i Helse Bergen.

Rønneberg sier prisen er en viktig anerkjennelse av innsatsen psykologer kan gjøre for samfunnet utenfor klinikken.

– Jeg har veldig tro på at vi som profesjon bør være mer ute i samfunnet og bidra også på områder som ikke typisk har vært psykologenes felt, sa hun i takketalen sin.

– Vi trengs både i ideelle organisasjoner, idretten, foreninger, trossamfunn og miljøarbeid.

En stemme for de svakeste

– Særlig trengs vi som stemmer for de svakeste gruppene i samfunnet, sa Rønneberg.

Hun har blant annet brukt kunnskap fra samfunnspsykologi, og organisasjons- og ledelsespsykologi i utviklingen og ledelsen av For Freedom. Men gründeren understreker at det ikke nødvendigvis er psykologkompetansen som alltid har vært den viktigste.

– Man må brette opp ermene og gjøre en hel masse ting man egentlig ikke kan, og kanskje ikke har så veldig lyst til alltid heller.

Årets jury

Håkon Kongsrud Skard, president i Norsk psykologforening (leder)

Akiah Astral Ottesen, forsker ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress

Jan-Ole Hesselberg, programsjef i Stiftelsen Dam