Bli med på Festspillkurs i Bergen - her er årets program

Bilde av Bryggen i Bergen, med teksten «Velkommen til Festspillkurs 2024»
Påmeldingen til et av årets sosiale og faglige høydepunkter for psykologer er åpnet. Foto: Canva
Marthe Berg 24.01.2024

30. til 31. mai inviterer Psykologforeningen til både faglig inspirasjon og utdeling av den anerkjente Psykologprisen. Meld deg på nå!

Årets Festspillkurs byr på seks dagsaktuelle kurs, med god variasjon for faglig påfyll. Som vanlig vil arrangementet finne sted på Radisson Blu Royal Hotel, på Bryggen i Bergen.

– Vi er stolte av årets program, og ser frem til å møte våre kolleger fra hele landet disse to dagene, sier utdanningssjef i Psykologforeningen, Bjørnhild Stokvik.

– Vi har satt opp vedlikeholdskurs med temaer psykologer vil kunne ha stort utbytte av og behov for å lære mer om.

Bjørnhild Stokvik, utdanningssjef i Psykologforeningen

– Kursene fylles raskt opp

På årets Festspillkurs kan du blant annet få innblikk i forskningsfeltet arbeid og psykisk helse, og lære mer om hvordan jobbfokusert terapi for angst og depresjon kan bidra til økt arbeidsdeltakelse og redusert tilbakefall.

Du kan også få en grunnleggende innføring i emosjonsfokusert terapi (EFT), og få opplæring i kunnskap om utviklingstraumer og prinsipp for traumebehandling av barn og unge.

Klikk på kurstittelen for å komme direkte til påmeldingen på «Min side», eller for å lese mer om det enkelte kurset.

Du finner også utfyllende informasjon om hvert kurs i vår kurskalender. Velg «vedlikeholdskurs» i feltet «Kurskategori» for å få opp alle de seks kursene, eller bruk søkefeltet.

– Dette er en unik mulighet for psykologer til å komme sammen i sosialt fellesskap og samtidig få påfyll av relevante og tidsaktuelle problemstillinger. Her vil det være tid til å diskutere med kolleger og lære fra noen av de ypperste innen deres fag, sier Stokvik, og oppfordrer alle til å melde seg på tidlig.

– Av erfaring vet vi at kursene fylles raskt opp.

Årets kurs

Autismespektertilstander: Forståelse av kjernevansker og tiltak

Kursleder: Jon Fauskanger Bjåstad, psykologspesialist med doktorgrad i klinisk psykologi.

Eksistensielle perspektiv på psykoterapi og selvivaretakelse

Kursleder: Per-Einar Binder, professor i klinisk psykologi ved Psykologisk fakultet, Universitet i Bergen.

Emosjonsfokusert terapi – teori og terapeutiske intervensjoner

Kursledere: Vanja Hjelmseth og Anne Hilde Vassbø Hagen, psykologer ved Institutt for Psykologisk Rådgivning i Bergen.

Kan vi forbedre behandlingen av angst og depresjon ved å integrere jobbfokus?

Kursledere: Ragne Gunnarsdatter Hole Gjengedal og Danielle Wright, psykologspesialister ved Enhet for klinisk forskning og innovasjon på Voksenpsykiatrisk avdeling Vinderen, ved Diakonhjemmet sykehus.

Traumebehandling med barn og unge – Intervensjoner i praksis

Kursleder: Mari Kjølseth Bræin, psykologspesialist med fordypning i barn og unge, Senter for Stress og Traumepsykologi

WAIS – IV

Kursledere: Eivind Haga Ronold og Erlend Ronold, spesialister i klinisk nevropsykologi

Utdeling av Psykologprisen

Tradisjonen tro vil Psykologprisen deles ut på Festspillkursene. Alle kursdeltakerne er hjertelig velkomne til seremoni, prisutdeling og mottakelse av vinneren på Radisson Blu Royal Hotel i Bergen, torsdag 30. mai klokken 19.00.

Det blir servering av mat og drikke, og anledning til å møte kollegaer til sosialt samvær. Arrangementet er gratis for deltagerne på festspillkursene.

Psykologprisen skal belønne psykologer som med personlig engasjement og ekstraordinær arbeidsinnsats hjelper og utvikler personer eller organisasjoner. Hensikten med prisen er å fremheve psykologers verdifulle bidrag til allmennheten og samfunnet.

Har du et forslag til en psykolog som fortjener Psykologprisen 2024? Les mer om kriteriene og hvordan du nominerer din kandidat her.

Tidligere prisvinnere

2023: Gro Christensen Løhaugen

2022: Even Halland

2020: Benedicte Ekman Rønneberg