Aktuelt: Fag og politikk

Hvordan unngår vi at folk blir syke av jobben?

Et stort europeisk forsknings- og utviklingsprosjekt på arbeidshelse er ferdig. Norske forskere har vært med på å utvikle verktøy og modeller du kan bruke for å bedre psykisk helse på arbeidsplassen – helt gratis.

Mener regjeringen må få flere tilbake i arbeid

Skal vi redusere det økende antallet uføre, må det politisk innsats og bedre tverrfaglig samarbeid til, svarer flertallet i ny undersøkelse.

FlePsy: – Jobber for et mer mangfoldig psykolog-Norge

Organisasjonen Flerkulturell Psykologi (FlePsy) mener vi trenger flere psykologer med flerkulturell bakgrunn. Vi ble med for å se hvordan de jobber for å bryte stigma og bygge kunnskap om psykisk helse og psykologifaget.

Fordømmer angrep på Shifa-sykehuset på Gazastripen

Psykologforeningen, Norsk Sykepleierforbund og Den Norske Legeforeningen fordømmer Israels angrep på Shifa-sykehuset i Gaza.

Tverrfaglig rehabilitering med jobbfokus gir resultater

– Hadde det ikke vært for dette teamet vet jeg ikke om jeg hadde vært her i dag.
Bilde av en smilende Håkon Kongsrud Skard, president i Psykologforeningen

– Nasjonal helse- og samhandlingsplan peker i riktig retning

– Det er svært positivt at regjeringen legger opp til å utvikle en tverrfaglig allmennhelsetjeneste, sier Håkon Kongsrud Skard, president i Psykologforeningen.
Bilde av utvalgsleder i Barnevernsinstitusjonsutvalget Erik Stene som overleverer utvalgets rapport til barne- og familieminister Kjersti Toppe og helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol.

– Det haster med å innfri barnas rett til helsehjelp

Det skriver vi i vårt innspill til Barnevernsinstitusjonsutvalget. Psykologforeningen støtter mange av utvalgets anbefalinger for fremtidens barnevern.
Fra venstre står NAV-veileder Federico Berro, psykologspesialist Ola Halse Kneppe og jobbspesialist Mari Mee Elstad ved siden av hverandre og ser smilende inn i kameraet. De står innendørs foran en bokhylle.

– Sammen holder vi folk i jobb

Ofte henger jobb og psykiske helseplager tett sammen – i Nannestad og Sørumsand jobber derfor psykolog, NAV og fastleger sammen om å forebygge sykefravær.
President i Psykologforeningen, Håkon Skard, står smilende foran en bakgrunn av mur.

– Helseministeren har lyttet

Ingvild Kjerkol la stor vekt på psykisk helse under årets sykehustale.
Portrettbilde av president i Psykologforeningen, Håkon Skard.

Helseplattformen: – Uklok beslutning av Helse Midt-Norge

– Jeg skjønner at våre tillitsvalgte reagerer sterkt på dette vedtaket, sier president Håkon Skard, om beslutningen om å innføre Helseplattformen mot Helse Møre og Romsdals ønske.

Krigen i Gaza

Psykologforeningen er bekymret for sivilbefolkningen og helsearbeiderne i Gaza, og har derfor kommet med en rekke utspill de siste månedene.

Felles uttalelse for medisinsk nøytralitet

Sammen med en rekke andre organisasjoner og foreninger har vi kommet med en felles uttalelse om grusomhetene de sivile og helsearbeidere utsettes for på Gaza.

Viser 1 til 12 av 70 resultater.

Side 1 av 6