Aktuelt: Fag og politikk

Følg oss under Arendalsuka

Psykologforeningen er klar for Arendalsuka 2024. Bli med på aktuelle arrangementer som årets helsedebatt der psykisk helse står på agendaen.

Eldrepsykologer vil spille en viktig rolle de neste årene

Hvordan skal det være å bli eldre i Norge? Psykologene Lars Petter Lopez-Røed og Bjørn-Eivind Kirsebom inviterte psykologistudentene i Tromsø til et inspirerende foredrag om hvordan psykologer kan bidra i møte med en aldrende befolkning.

Ny veileder om rollesammenblanding

Hva mener Psykologforeningen om helsetilsynets utkast til ny veileder?

Helseministeren: Ventetidene i helsevesenet skal markant ned

Regjeringen gir to milliarder kroner til arbeidet med å redusere ventetidene i sykehusene, bekrefter helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre, når han i dag lanserer satsningen «Ventetidsløftet».

Tverrfaglig samarbeid hjalp Anne-Mette med å ta tilbake livet

Helhetlig og samtidig behandling fra et tverrfaglig rehabiliteringsteam ble redningen da Anne-Mette Hansen ble rammet av et alvorlig hjerneslag, bare 40 år gammel.

Hvordan unngår vi at folk blir syke av jobben?

Et stort europeisk forsknings- og utviklingsprosjekt på arbeidshelse er ferdig. Norske forskere har vært med på å utvikle verktøy og modeller du kan bruke for å bedre psykisk helse på arbeidsplassen – helt gratis.

Mener regjeringen må få flere tilbake i arbeid

Skal vi redusere det økende antallet uføre, må det politisk innsats og bedre tverrfaglig samarbeid til, svarer flertallet i ny undersøkelse.

FlePsy: – Jobber for et mer mangfoldig psykolog-Norge

Organisasjonen Flerkulturell Psykologi (FlePsy) mener vi trenger flere psykologer med flerkulturell bakgrunn. Vi ble med for å se hvordan de jobber for å bryte stigma og bygge kunnskap om psykisk helse og psykologifaget.

Fordømmer angrep på Shifa-sykehuset på Gazastripen

Psykologforeningen, Norsk Sykepleierforbund og Den Norske Legeforeningen fordømmer Israels angrep på Shifa-sykehuset i Gaza.

Tverrfaglig rehabilitering med jobbfokus gir resultater

– Hadde det ikke vært for dette teamet vet jeg ikke om jeg hadde vært her i dag.
Bilde av en smilende Håkon Kongsrud Skard, president i Psykologforeningen

– Nasjonal helse- og samhandlingsplan peker i riktig retning

– Det er svært positivt at regjeringen legger opp til å utvikle en tverrfaglig allmennhelsetjeneste, sier Håkon Kongsrud Skard, president i Psykologforeningen.
Bilde av utvalgsleder i Barnevernsinstitusjonsutvalget Erik Stene som overleverer utvalgets rapport til barne- og familieminister Kjersti Toppe og helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol.

– Det haster med å innfri barnas rett til helsehjelp

Det skriver vi i vårt innspill til Barnevernsinstitusjonsutvalget. Psykologforeningen støtter mange av utvalgets anbefalinger for fremtidens barnevern.

Viser 1 til 12 av 75 resultater.

Side 1 av 7