Fordømmer angrep på Shifa-sykehuset på Gazastripen

– Alle handlinger som utsetter sivile og helsepersonell for livsfare må avsluttes, sier Psykologforeningen. Illustrasjon: Canva / Psykologforeningen

Psykologforeningen, Norsk Sykepleierforbund og Den Norske Legeforeningen fordømmer Israels angrep på Shifa-sykehuset i Gaza.

– Alle handlinger som utsetter sivile og helsepersonell for livsfare må avsluttes. Angrep på helsepersonell og deres pasienter er et brudd på humanitærretten. Det må Israel respektere, sier Håkon Kongsrud Skard, president i Psykologforeningen.

– Israels angrep på sykehus, helsepersonell og pasienter er totalt uakseptabelt. Helsepersonell og helse har en spesiell beskyttelse, selv om det er krig. Israel har destruert helsetjenesten på Gaza. Dette må stoppe umiddelbart, sier Lill Sverresdatter Larsen, leder i Norsk Sykepleierforbund.

Mandag morgen meldte palestinske helsemyndigheter at det var funnet mange drepte og at det var store ødeleggelser på Shifa-sykehuset i Gaza.

Dette skjer etter at Israel mandag morgen trakk seg ut av området etter to ukers kamper på sykehusområdet.

Situasjonen for sivilbefolkningen på Gaza er en katastrofe. At sykehus og helsepersonell har blitt angrepet gjennom flere måneder gjør situasjonen enda mer uholdbar, sier Anne Karin Rime, president i den norske legeforeningen.

Vår felles uttalelse nevnt hos NRK

Les mer om angrepet og ødeleggelsene av al-Shifa-sykehuset i VG