Psykolog i kommunen

Kommunene har ansvar for å fremme psykisk helse, forebygge sykdom og behandle psykisk lidelse. Psykologer er fra 2020 lovfestet som en nødvendig profesjon inn i dette samfunnsoppdraget.

Siden 2013 har det vært en økning i antall psykologer som jobber i kommunen og Psykologforeningen har nå ca. 900 medlemmer i kommuner og fylkeskommuner. Likevel er det ikke alle kommuner som kan tilby psykologkompetanse. Mange kommuner opplever at det er vanskelig å rekruttere og beholde psykologer og at psykologenes kompetanse ikke er tilgjengelig for hele befolkningen.

Hva psykologer i kommunen jobber med må tilpasses lokale forhold som befolkningens behov og størrelse, eksisterende tjenester og ressurser, psykologens og andres kompetanse, organisatorisk plassering.

Informasjon om arbeidsvilkår, hva en slik stilling kan inneholde og tips i søknadsprosessen.

Policy og høringsuttalelser fra Psykologforeningen og politiske føringer fra myndighetene.

Her finner du eksempler og reportasjer om hvor og hvordan psykologer jobber i kommunen.

Fra kommunale planer, psykisk helse i folkehelsearbeid og kliniske eksempler i kommunal kontekst.

Kvinne som smiler under en presentasjon

Jobber du som psykolog i kommunale tjenester? Se vår oversikt over høstens kurs og nettverk.

Illustrasjon trefigurer på en brikke. Foto: Shutterstock

Kurs

I oktober starter vi opp valgfritt program i allmennpsykologi rettet mot psykologer som arbeider i kommunen og i førstelinjetjenester. Påmeldingsfrist 10.september.

Barn som går inn på skolen

For å få en tverrfaglig PP-tjeneste må den psykologfaglige kompetansen styrkes.