Krav til praksis i organisasjonspsykologi
Utfyllende bestemmelser for det obligatoriske programmet for spesialiteten i organisasjonspsykologi
(Vedtatt av sentralstyret 10.04.2014. Trer i kraft 1. mai 2014. Gjelder for de som starter fordypningskurs i organisajonspsykologi høsten 2014 og senere).
Definisjon
Organisasjonspsykologi er en vitenskapelig disiplin som omhandler organisasjoners liv og fungering, med utgangspunkt i sosialpsykologisk teori. Utviklings-, personlighets-, og kognitiv psykologi har også bidratt i utviklingen av dette fagområdet. Organisasjonspsykologien er det eldste området innen anvendt psykologi, og har utviklet seg til en distinkt psykologisk disiplin med egne teorier og modeller. Organisasjonspsykologiens formål er å bidra til utvikling av effektive og bærekraftige organisasjoner som skaper verdier for arbeidstakere, eiere og samfunn.
Hensikten med organisasjonspsykologi er å fremme bærekraftig verdiskaping og å påvirke faktorer som hemmer slik verdiskaping
Organisasjonspsykologi tematiseres i to hovedfelt
- Organisasjonsfeltet handler om samspillet mellom mennesker, ressurser, teknologi og systemer, og hvordan organisasjonen når sine mål. Eksempler på viktige tema er kommunikasjon, beslutningstaking, ledelse, samspill,gruppedynamikk, konflikt, organisasjonskultur og organisasjonsutvikling
- Personalfeltet handler om relasjonen som utvikles mellom den ansatte og organisasjonen. Eksempler på viktige tema er seleksjon og rekruttering, kompetanseutvikling, vurdering og belønning.
Organisasjonspsykologi er som fagområde overlappende med arbeidspsykologi. Eksempler på viktige felles tema er arbeidsmiljø, prestasjoner, oppgave og jobbdesign, osv.
Organisasjonspsykologi bygger på oppdatert forskning innen:
- Ledelses- og lederutvikling
- Omstilling, organisasjonsutvikling og organisasjonslæring
- Organisasjonskultur og klima
- Beslutningstaking, makt, påvirkning og etikk
- Arbeidsmotivasjon, engasjement og prestasjonsforbedring
- Gruppepsykologi, samspill og teamutvikling
- Testpsykologi og organisasjonsanalyser
- Menneskelig ressursforvaltning, inkludert rekruttering, seleksjon, læring og personlig utvikling
Praksis
Praksis skal være rettet både mot individ, grupper og organisasjoner. Fire av de fem praksisårene i spesialistutdanningen er tilknyttet obligatorisk program og skal omfatte organisasjonspsykologiske oppgaver. Minimum to års praksis bør foregå i team med en eller flere andre psykologer – fortrinnsvis med spesialist i organisasjonspsykologi. Inntil ett år av den totale praksistiden kan bestå av forsknings- og utredningsarbeid, mens minimum tre år skal ha karakter av anvendt organisasjonspsykologi overfor klientgrupper, organisasjoner eller sosiale systemer.
Hovedregelen er at psykologen skal ha praksis fra minst to arbeidssteder. Unntak for dette kan kun gis dersom psykologen kan dokumentere en variert praksis.
I løpet av praksistiden skal psykologen ha fått erfaring med varierte arbeidsoppgaver. En skal i løpet av praksisperioden ha erfaring med de fleste av de følgende arbeidsoppgavene:
- Veiledning og konsultasjon overfor individer og grupper
- Personalutvikling
- Kompetanseutvikling
- Ledelses- og lederutvikling
- Teamutvikling
- Organisasjonsutvikling
- Arbeidsmiljøspørsmål
- HMS-arbeid
- Rekruttering og seleksjon
- Prosjektarbeid og prosessledelse
- Konflikthåndtering
Veiledning
Minst 180 timer veiledning skal være knyttet til praksis i organisasjonspsykologi. Veileder skal være spesialist i organisasjonspsykologi, eller annen spesialist med bred erfaring innen fagområdet. Etter særskilt vurdering av fagutvalget for spesialiteten i organisasjonspsykologi kan annen type psykologspesialist forhåndsgodkjennes som veileder hvis denne har tilsvarende kompetanse. I spesielle tilfeller, og etter individuell søknad, kan psykologen få forhåndsgodkjent veiledning i inntil 40 timer av erfaren psykolog som ikke er spesialist. Av de 180 timene veiledning skal psykologen ha minimum 40 timer individuell veiledning. Det anbefales at inntil 20 timer av de 180 timene veiledning knyttes til det skriftlige arbeidet.
Veiledningen skal ta utgangspunkt i psykologens egne erfaringer. Den skal belyse et bredt spekter av problemstillinger som er relevante for praksisen. Veiledningen skal også berøre organisasjonsmessige forhold, som samarbeid med andre faggrupper, ledelse og ansvarsforhold, og fagetiske problemstillinger.
Psykologens utvikling blir vurdert av veileder(e) underveis i utdanningen og til slutten ved hjelp av konsulentsyklusbeskrivelser.
Konsulentsyklus
Konsulentsyklus er et rammeverk basert på de funksjonelle og grunnleggende kompetansene beskrevet tidligere i dette dokumentet, som bygger på EFPAs standard for spesialistsertifikatet i arbeids- og organisajonspsykologi[1]. Psykologen bruker en dokumentmal og utformer en beskrivelse av ett organisasjonspsykologisk oppdrag for å demonstrere sine funksjonelle og grunnleggende kompetanser. Psykologen i utdanning skal levere inn minimum to konsulentsykluser til veileder(e) i løpet av praksisperioden, én midtveis og én mot slutten av perioden. Veileder skal vurdere psykologens kompetanse opp mot definerte kompetansebeskrivelser i et eget evalueringsskjema. Veileder gir muntlige og skriftlige tilbakemeldinger underveis med hensyn til kompetansenivå og hva psykologen behøver å arbeide videre med for å utvikle sin kompetanse.
Den siste konsulentsyklusbeskrivelsen skal sendes inn til godkjenning av fagutvalget i organisasjonspsykologi
[1] EUROPSY AND THE ADVANCED CERTIFICATE IN W&O PSYCHOLOGY (2009), se Appendix 3. Competences and Competence Assessment
Kurs
Kurskravet på obligatorisk program i organisasjonspsykologi er 160 timer. Kursene skal strekke seg over en periode på minimum 2 år og ha en jevn spredning innenfor denne perioden.
Deltagerne følger kursene i kronologisk rekkefølge og det er en faglig og pedagogisk sammenheng mellom kursene på programmet. Kursinnholdet skal være praksisnært og gi deltagerne muligheter for faglig refleksjon i et profesjonsfellesskap. Det legges vekt på pedagogiske metoder som fremmer erfaringsbasert læring og at deltakerne skal få muligheten til å bidra aktivt på kursene.
Undervisningen er forskningsbasert, praksisnær og erfaringsbasert. Deltakerne vil få øvelse i å løse aktuelle praktiske problemstillinger som organisasjonspsykologer står overfor i yrkesutøvelsen. Øvelsene og erfaringene skal være forankret i, eller tydelig reflektere kunnskapsgrunnlaget. Undervisningen vil veksle mellom forelesninger, refleksjonsoppgaver og trening på ferdigheter. Undervisningsmetodene vil preges av de ferdighetene som organisasjonspsykologer anvender i yrkesutøvelsen og de som underviser fungerer som rollemodeller for praksis.
Det anbefales at det til hver samling gis en liste over litteratur som skal leses. Det anbefales videre at samlingene har et betydelig innslag av trening og ferdighetsutvikling.