Hopp til hovedinnhold

Barne- og ungdomspsykologi

Spesialistutdanningen i barne- og ungdomspsykologi skal gi økte forutsetninger for å arbeide med bedring av helse og mestring for barn og ungdom som er i risiko for å utvikle, eller har psykiske lidelser.

Spesialiteten i barne- og ungdomspsykologi skal bidra til å utvikle psykologenes holdninger, kunnskaper om og ferdigheter i selektivt og indikativt forebyggende arbeid, utredning og behandling av psykiske lidelser.

Kunnskap om normalutvikling og patologiutvikling er det som kommer til særlig anvendelse i arbeid med barn og unge. Spesialiteten skal bidra til at spesialisten vurderer endringsmuligheter både i lys av individuell vurdering av den psykiske lidelsen, pasientens kontekst og samhandlingsmuligheter med andre aktører. Utdanningen skal fremme samarbeidsevne med foreldre/pårørende, andre faggrupper, andre relevante fagpersoner og instanser.

Spesialister i barne- og ungdomspsykologi skal ha kunnskap om:

Utredning:

  • Kartleggings- og diagnoseverktøy med hovedvekt på brede kvantitative og kvalitative metoder for å gjennomføre multiaksial differensialdiagnostikk
  • Metoder for undersøkelse av familieforhold og andre kontekstuelle faktorer som påvirker barns psykiske helse
  • Å utarbeide kasusformulering
  • Å tolke resultater av utredning
  • Rapportskriving og formidling av resultater til barnet/den unge, deres familie og samarbeidende instanser, samt hvilke implikasjoner dette har for dem.
  • Normalutvikling, utviklingspsykopatologi, resiliens og mestring, og hvordan denne anvendes i utredningsarbeidet

Behandling:

  • Vesentlige faktorer for å skape terapeutisk allianse med barn og ungdom, samt deres omsorgspersoner
  • Endringsprosesser og arbeidsformer i terapeutisk arbeid med barn og ungdom, foreldre og familien som helhet
  • Hvordan velge relevant behandlingsmetode og planlegge behandlingsforløp på bakgrunn av en faglig vurdering. De vanligste behandlingsmetodene:
    • Foreldrerådgivning/veiledning
    • Terapi med barn og ungdom
    • Familiebehandling
    • Gruppebehandling
    • Psykoedukasjon
    • Veiledning av andre fagpersoner
  • Gjenkjenne psykiske lidelser hos voksne
  • Hvordan foreldres psykiske helse påvirker barn, hvordan samtale med barn om foreldres psykiske sykdom og hvilke sårbarhetsfaktorer man skal være oppmerksom på hos barn av psykisk syke
  • Hvordan samtale med foreldre om deres egen problematikk og hvordan bistå foreldre med å få hjelp eller behandling
  • Psykisk helse i et livsløpsperspektiv og hvordan vansker og utfordringer i barne- og ungdomsårene påvirker psykisk helse i voksen alder. Effekt av tidlig intervensjon og påvirkning mht. prognose
  • Hvordan tilpasse behandlingen i arbeid med marginalt fungerende familier

Lovgivning og etikk

  • Retningslinjer, veiledere og behandlingsmanualer
  • Lovverk som regulerer psykologenes virksomhet

Psykologene skal videreutvikle ferdigheter i å: 

  • Skape terapeutisk allianse med barn og ungdom samt deres omsorgspersoner  
  • Gjennomføre utredninger og utarbeide differensialdiagnostiske vurderinger, systematiske kasusformuleringer og behandlingsplaner for barn og ungdom  
  • Utrede psykiske helsetilstander, alvorlighetsgrad, barnets utvikling og behandlingsbehov 
  • Utrede og behandle alvorlig psykopatologi hos barn og unge, herunder selvmordsfare, tidlig tegn på psykose og psykosetilstander 
  • Ta beslutninger i sammensatte saker og begrunne kliniske tilnærminger 
  • Anvende anerkjente endringsrettede terapeutiske metoder, veiledere og behandlingsmanualer, samt kartleggings- og diagnoseverktøy tilpasset barn og ungdom  
  • Gjennomføre terapeutiske prosesser, behandling og endrings- og utviklingsarbeid med barn, ungdom og deres familier 
  • Samarbeide tverrfaglig og tverretatlig, og anvende tilgjengelige ressurser fra andre instanser og barnets nettverk 
  • Systematisere erfaringer gjennom utviklingsarbeid og/eller prosjektarbeid for å utvikle og forbedre tjenestetilbudet for målgruppen 
  • Formidle psykologfaglig kunnskap til andre faggrupper gjennom veiledning/konsultasjon, undervisning og tverrfaglig samarbeid 
  • Formidle erfaringer og psykologfaglig kunnskap til samarbeidspartnere, politiske beslutningstakere, administrasjon, ledelse og/eller embetsverk for å utvikle og forbedre tjenestetilbudet for målgruppen 

For å kunne starte på de obligatoriske kursene til spesialiteten må du ha fullført fellesprogrammet.

Du må også være i godkjent praksis som psykolog og motta veiledning samtidig som du går på kurs.

Obligatoriske kurs og valgfritt program kan ikke gjennomføres samtidig.


Psykologer som jobber i, eller ønsker å arbeide i, psykisk helsevern for barn og ungdom.

Utdanningen er også relevant for kommunale tjenester for barn og unge, samt statlig barne- og familievern.


  • Minimum tre årsverk godkjent praksis i et arbeidsforhold som psykolog
  • Minimum 120 timer veiledning av spesialist i barne- og ungdomspsykologi
  • Minimum 96 timer kurs
  • Skriftlig arbeid

Psykologer som følger kursene på det obligatoriske programmet skal også være i praksis og motta veiledning som er relevant for den valgte spesialiteten.


Til spesialiteten i barne- og ungdomspsykologi godkjennes følgende valgfrie program i:

  • Allmennpsykologi
  • Arbeidspsykologi
  • Gruppeterapi
  • Behandling av psykosetilstander (krever gjennomført obligatorisk program)
  • Klinisk helsepsykologi
  • Organisasjon og ledelse
  • Psykologfaglig arbeid med barn og unges omsorgsbetingelser (krever gjennomført obligatorisk program)
  • Psykoterapeutisk metode for barn og unge (krever gjennomført obligatorisk program)
  • Rus- og avhengighetspsykologi
  • Systembasert arbeid med familier
  • Psykologer som skal veilede andre yrkesutøvere
  • Habiliteringspsykologi
  • Forståelse, utredning og tiltak ved kognitive vansker hos barn og unge (krever gjennomført obligatorisk program)
  • Avansert familiepsykologi og systemisk arbeid (krever gjennomført obligatorisk program)

Kurskalender (meld deg på)