Aktuelt: tvang

Retten til nødvendig helsehjelp gjelder for alle

Vi kan ikke godta systematisk forskjellsbehandling av pasienter i fengsel, skriver visepresident Arnhild Lauveng.

Vesentlig vedtakskompetanse

Psykologer er meget velegnet til å forvalte tvang i psykisk helsevern, og særlig døgntjenestene har stort behov for mer av psykologifaget fremover.

Nye råd om mindre tvang i psykisk helsevern

Pasienten skal bestemme mer. Rammebetingelsene må bedres. Psykologer får råd om hvordan de kan unngå tvang mot pasienter.

– Bør pålegge tjenestene å følge bedre med på effekten av tvangsmedisinering

Psykologforeningen har gitt innspill til Nasjonale faglige råd for tvang i psykisk helsevern.

Samtykkekompetanse er et riktig krav

Senterpartiet vil evaluere kravet om manglende samtykkekompetanse ved bruk av tvungent psykisk helsevern. Psykologforeningen ber Stortinget om å avvise forslaget.

Forebygger tvang med psykologer i front

Ved Haugaland og Karmøy DPS er Akutt ambulant team (AAT) med psykologer i front en nøkkelfaktor for å tenke alternativer til tvang.

Når tannlegeskrekken tar overhånd

Noen opplever så sterk tannlegeskrekk at de utvikler fobi for egen munn, men det finnes heldigvis effektiv behandling.

Viser 1 til 7 av 7 resultater.

Side 1 av 1