Aktuelt: helseøkonomi

Likeverdige helsetjenester – også i distriktet

Også mennesker i distriktet trenger tilgjengelige og helhetlige tjenester som samhandler godt.

Gode mål, men mangler konkrete tiltak og finansiering

– I denne opptrappingsplanen treffer regjeringen på planken med gode intensjoner for psykisk helse, men de tar ikke sats, sier Arnhild Lauveng, fungerende president i Psykologforeningen.

Sykehusutvalget: – Mange gode forslag

– Vi trenger en endring og tror sykehusutvalgets forslag kan bedre situasjonen, sier fungerende president i Psykologforeningen, Arnhild Lauveng.

Rapport: Finansiering av psykisk helsevern og TSB

Psykologforening har tatt initiativ til en kartlegging av erfaringer med innsatsstyrt finansiering (ISF), og hvordan modellen påvirker pasienttilbudet, prioritering og den enkelte behandler.

Vil bruke 1 milliard på kvinnehelse: Psykisk helse ikke tilstrekkelig prioritert

– Vi savner flere konkrete tiltak for å sikre kvinner bedre tilgang til god behandling for psykiske lidelser, sier Arnhild Lauveng, fungerende president i Psykologforeningen.

Norske sykehus bygges for små – psykisk helse rammes hardt

Dagens måte å finansiere sykehus på fungerer ikke. Psykologforeningen er bekymret for at psykisk helse taper når man tvinges til å kutte kostnader ved byggingen av nye sykehus.

Psykologforeningen: – Positivt at Kjerkol vil skjerme psykisk helsevern

Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol la vekt på økonomisk innstramming for sykehusene i sykehustalen, men ba også sykehusene om å skjerme psykisk helsevern og rusbehandling.

Slik kan regjeringen satse på psykisk helse

Psykologforeningen foreslår penger til psykisk helsevern, statlig medfinansiering av psykologer i kommunene og bedre samarbeid om å få flere i jobb.

Viser 1 til 8 av 8 resultater.

Side 1 av 1