Konsulentsyklus

Skal du skrive en konsulentsyklus som del av spesialiseringen i organisasjonspsykologi eller for å få det europeiske spesialistsertifikatet? Her får du hjelpen du trenger.

Kompetansene som inngår i konsulentsyklusbeskrivelsene bygger på det som kalles «EuroPsy-modellen», og klassifiseres som funksjonelle kompetanser (functional competences) og grunnleggende kompetanser (foundational competences).

Det blir lagt vekt på at du som kvalifiserer deg som spesialist og/eller for sertifikatet i konsulentsyklusbeskrivelsene skal demonstrere at du besitter funksjonelle og grunnleggende kompetanser på spesialistnivå.

Det europeiske psykologsertifikatet EuroPsy

Hva er en konsulentsyklus?

En konsulentsyklus er den fullstendige prosessen i et organisasjonspsykologisk oppdrag. Fra en innledende behovsanalyse og målsetting, via planlegging, til gjennomføring og evaluering.

EuroPsy kompetansene er delt inn i to kategorier; funksjonelle og grunnleggende kompetanser.

Funksjonelle kompetanser

1.     Behovsanalyse og målsetting

2.     Planlegging og tilpasning av relevante kartlegginger og intervensjoner, produkter og tjenester

3.     Implementering av psykologiske kartlegginger, intervensjoner, tjenester og produkter

4.     Evaluering

(Se definisjoner av kompetanser lenger ned på siden)

Grunnleggende kompetanser

De grunnleggende kompetansene handler om hvordan spesialisten i organisasjonspsykologi anvender sin fagkompetanse.

1.     Etiske, juridiske og profesjonelle standarder

2.     Kommunikasjons- og relasjonskompetanse

3.     Vedlikehold av spesialistkompetanse

4.     Vitenskaps- og forskningskompetanse

5.     Samarbeidskompetanse

6.     Kompetanse om individuelle og kulturelle forskjeller

7.     Teknologisk kompetanse

8.     Selvrefleksjon og selvivaretakelse

(Se definisjoner av kompetanser lenger ned på siden)

Prosessen kan gjennomføres både som internt ansatt/leder i en organisasjon og som ekstern konsulent.

Hensikten med å beskrive en konsulentsyklus, er å bli bevisst viktigheten av sentrale kompetanser og gi veileder en mulighet til å rette fokus mot dine spesifikke utviklingsbehov. Innleveringen har også som mål å vise hvor langt du har kommet i egen utvikling mot å bli spesialist i organisasjonspsykologi. Dette skal vises gjennom å reflektere over prosjekt hvor du har hatt betydelig ansvar for gjennomføringen.

Hvordan skriver du konsulentsyklus?

Psykologen under spesialisering skal i løpet av sin veiledningsperiode i spesialistprogrammet levere inn beskrivelser av to konsulentsykluser til sin(e) veileder(e). Den ene ca. midtveis i spesialiseringsperioden, den andre mot slutten.

De to konsulentsyklene inngår som en del av den totale mappen som dokumenterer psykologens utdanningsaktiviteter i spesialistutdanningen; veiledning spesialistoppgave og praksis.

I innleveringene skal du beskrive hvordan du benytter både funksjonelle og grunnleggende kompetanser. Du skal beskrive hvilke oppgaver du har utført, hvordan du utførte dem og ikke minst hvilke kompetanser du måtte anvende/utvikle for å gjennomføre.

Bruk fasene i konsulentsyklusen som en mal for hvordan du organiserer beskrivelsen. Begynn med målsetting og behovsanalyse, deretter planlegging, implementering og evaluering.

Beskriv også minimum fire grunnleggende kompetanser som du finner relevant for denne konsulentsyklusen. Ta utgangspunkt i de utviklingsmålene du har satt sammen med veileder, og diskuter de utfordringer du har hatt og i hvilken grad disse målene er nådd.

Konsulentsyklusen skal være inntil 3 000 ord per syklus, inklusive litteraturliste. Det tilsvarer fire til fem sider, inkludert en eventuell litteraturliste og dokumentmal (stryk første side av dokumentmalen og tekst markert i rødt).

De to konsulentsyklusene inngår som en del av den totale mappen som dokumenterer psykologens utdanningsaktiviteter i spesialistutdanningen, både veiledning av spesialistoppgave og praksis

Din konkrete kompetanse

Kompetansene beskrevet i oversiktsdokumentene er generisk utformet. Den konkrete kompetansen som er nødvendig for å kunne utføre et organisasjonspsykologisk prosjekt må beskrives i henhold til det temaet for det aktuelle fagområdet for prosjektet.

Dersom konsulentsyklusen beskriver et lederutviklingsoppdrag, må målspesifisering, kartlegging med mer beskrives på en måte som synliggjør spesialistkompetanse innen lederutvikling. Det samme vil gjelde for de andre læringsområdene som er sentrale i spesialiteten. Som organisasjonskultur eller arbeidsmiljø, teamutvikling, organisasjonsutvikling, konflikthåndtering, rekruttering og seleksjon.

Det er enkelt å beskrive hva en har gjort, men vanskeligere å beskrive hvilken kompetanse som en måtte anvende eller utvikle for å få jobben gjort. Spesielt vanskelig kan det være å beskrive den merverdien organisasjonspsykologen har tilført organisasjonen på en slik måte at leseren forstår at dette er utført av en spesialist i organisasjonspsykologi, ikke av en annen fagprofesjon.

Det som skiller en spesialist i organisasjonspsykologi fra andre aktører i det samme markedet, er at praksis er en bevisst bruk av det kunnskapsgrunnlaget (se målbeskrivelse for spesialiteten) som definerer organisasjonspsykologien. Dette grunnlaget blir formidlet via kursdelen av spesialistutdanningen og gjennom litteratur spesifikt for organisasjonspsykologi. Refleksjoner over hvordan kunnskap og kompetanse har blitt anvendt skal være sentralt i konsulentsyklusbeskrivelsen.

Psykolog og veileder skal i starten av veiledningsforholdet sammen sette opp utviklingsmål for disse kompetansene.

• Hvilke teorier og modeller ligger til grunn for hvordan du har jobbet med behovsanalyse og målsetting, planlegging, intervensjoner og evaluering?
    • Kunne du ha valgt andre teorier eller modeller?
  • Hvilke adekvate litteraturreferanser viser at du gjør dine vurderinger på oppdatert forskning?
  • Hva er styrkene, svakhetene eller begrensingene for den tilnærmingen, metoden eller de verktøyene du har valgt?
  • Hvilke etiske utfordringer var relevante i prosjektet og hvordan håndterte du disse utfordringene?
  • Se etiske prinsipper for nordiske psykologer og tenk gjennom:
    • Hva har vært merverdien du som psykolog og organisasjonspsykolog har tilført dette prosjektet?
  • Eventuelt: Hva måtte du lære mer om, hvilke kompetanser måtte du utvikle i løpet av prosjektet du beskriver, og hvordan gjorde du det?

Funksjonelle kompetanser

Dette er generiske beskrivelser av nødvendige kompetanser i arbeidsprosesser. For ulike temaområder og i studieplaner må det utvikles mer konkrete ferdighetsmål: For arbeidsmiljøundersøkelser, team- og lederutvikling, konflikthåndtering, etc. må en ha spesifikke kompetanse knyttet til å etablere mål, gjøre utredninger, lede eller bidra til intervensjoner, gjøre evalueringer av intervensjonene.

De funksjonelle kompetansene kan sees på som faser i et organisasjonspsykologisk oppdrag. Gjennom praksis og veiledning har spesialisten i organisasjonspsykologi avanserte ferdigheter i:

1. Behovsanalyse og målsetting

Identifisere, kartlegge og analysere oppdragsgivers behov, kontekst og utfordringer. Avklare forventninger og setter hensiktsmessige mål for intervensjoner, og spesifisere kriterier for evaluering.

Dette innebærer blant annet at psykologspesialisten:

• Anvender en evidensbasert modell for behovsanalyse, basert på foreliggende forskningslitteratur, data fra organisasjonen, oppdragsgivers og interessenters behov og psykologens ekspertise.

1. Planlegging og tilpasning av relevante kartlegginger og intervensjoner, produkter og tjenester

Vurderer og velger blant en rekke relevante organisasjonspsykologiske kartlegginger og intervensjoner på individ-, gruppe-, leder- og organisasjonsnivå. Disse vurderingene og valgene skal være i samsvar med foreliggende evidens, og tilpasset oppdragsgivers behov, den aktuelle konteksten og avtalte mål.

Dette innebærer blant annet at psykologspesialisten:

• Gjør en grundig vurdering av alternative kartleggingsmetoder.
  • Planlegger intervensjoner og vurderer mulige utfall og risiko ved valgene.

1. Implementering av psykologiske kartlegginger, intervensjoner, tjenester eller produkter

Anvende evidensbaserte organisasjonspsykologiske kartlegginger og implementere intervensjoner, tjenester og produkter tilpasset oppdragsgivers behov, den aktuelle kontekst, og avtalte mål. Dette kan inkludere utprøving for å teste effekten av psykologiske kartlegginger og intervensjoner.

Dette innebærer blant annet at psykologspesialisten:

• Forstår styrkene og begrensingene ved tolking av resultatene fra ulike kartleggingsverktøy.
  • Gjenkjenner og håndterer uventede effekter og konsekvenser av kartlegginger og intervensjoner underveis i et oppdrag, og gjøre nødvendige justeringer. Ved behov revurdere oppdragsbeskrivelse og behovsanalyse.
  • Viser avanserte intervensjonsferdigheter og god dømmekraft i komplekse oppdrag.

1. Evaluering

Evaluerer kritisk resultatene av gjennomførte kartlegginger og intervensjoner, og sikrer erfaringsoverføring og læring til organisasjon.

Dette innebærer blant annet at psykologspesialisten:

• Utvikler og anvender relevant evalueringsdesign.
  • Samler, analyserer og tolker data i tråd med juridiske og etiske kriterier.

De grunnleggende kompetansene handler om hvordan spesialisten i organisasjonspsykologi anvender sin fagkompetanse overfor individer, grupper, ledere, organisasjoner og samfunn. Gjennom kurs, praksis og veiledning har spesialisten avansert kompetanse innen:

1. Etiske, juridiske og profesjonelle standarder

Har kunnskap om og kan anvende etiske prinsipper for nordiske psykologer i en organisasjonspsykologisk kontekst, opptrer i overenstemmelse med gjeldende lovverk og følger etablerte profesjonelle standarder i sitt arbeid.

Dette innebærer blant annet at psykologspesialisten:

• Er kjent med typiske etiske dilemmaer i en organisasjonspsykologisk kontekst, gjenkjenner og håndterer disse.
  • Gir støtte, råd og konsultasjon rundt etiske spørsmål og dilemmaer til veilander, kollegaer og oppdragsgivere.

1. Kommunikasjons- og relasjonskompetanse

Etablerer en fungerende og trygg arbeidsallianse med oppdragsgiver og klient, tar andres perspektiv og anerkjenner deres kontekst, erfaringer og kunnskap. Spesialisten opptrer profesjonelt overfor sine oppdragsgivere og klienter.

Dette innebærer blant annet at psykologspesialisten:

• Avklarer forventninger til oppdraget.
  • Viser gode interpersonlige ferdigheter, eksempelvis vise varme og empati, etablere og reparere allianser, og ta andres perspektiv.
  • Gir og mottar konstruktive tilbakemeldinger, skriver strukturerte rapporter og rapporterer muntlig for ulike mottagere.
  • Gjenkjenner og håndterer mulige konflikter med oppdragsgiver/klient og i organisasjoner.

1. Vedlikehold av spesialistkompetanse

Spesialisten i organisasjonspsykologi tar ansvar for å opprettholde og utvikle sine faglige ferdigheter; analyser sine utviklingsbehov, planlegger og gjennomfører hensiktsmessige utdanningsaktiviteter, og evaluerer hvorvidt målene for kompetanseutvikling er nådd.

Dette innebærer blant annet at psykologspesialisten:

• Holder seg oppdatert på fag og teknologi.
  • Forplikter seg til kontinuerlig, livslang læring.
  • Deler og lærer av samarbeid med organisasjonspsykologer og andre fagpersoner.

1. Vitenskaps- og forskningskompetanse

Spesialisten i organisasjonspsykologi anvender oppdatert evidensbasert kunnskap i sitt arbeid. Spesialisten forholder seg kritisk og reflektert til organisasjonspsykologisk forskning og andre forskningsområder, inkludert beste praksis innen eget fagområde.

1. Samarbeidskompetanse

Spesialisten i organisasjonspsykologi samarbeider effektivt med kolleger og andre fagpersoner for å gi trygge, klientsentrerte tjenester av høy kvalitet.

Dette innebærer blant annet at psykologspesialisten:

• Utvikler og vedlikeholder samarbeidsrelasjoner over tid.
  • Deler organisasjonspsykologiske perspektiver og gir veiledning for å støtte andre fagpersoners beslutningstaking.

1. Kompetanse om individuelle og kulturelle forskjeller

Identifiserer, anerkjenner og respekterer mangfold hos klienter og relevante andre, samt gjenkjenner og forstår hvordan egne verdier, tro og erfaringer påvirker egen profesjonelle atferd. Arbeider og kommuniserer effektivt i møte med mangfold hos kunder og kollegaer.

Dette innebærer blant annet at psykologspesialisten:

• Tilpasser organisasjonspsykologiske vurderinger, intervensjoner og strategier i møte med ulik bakgrunn og individuelle forskjeller hos klienter og ansatte.
  • Bidrar til at organisasjoner nyttiggjør seg mangfold i kompetanse, perspektiv og nettverk
  • Håndterer konflikter som oppstår på grunn av individuelle og kulturelle forskjeller, og legger til rette for dialog og forståelse blant ansatte med ulik bakgrunn.
  • Forstår globale trender, dynamikk og praksis innen organisasjonspsykologi, og anvender denne kunnskapen i møte med tverrkulturelle utfordringer i nasjonale og multinasjonale organisasjoner.

1. Teknologisk kompetanse

Bruker informasjon- og kommunikasjonsteknologi i organisatoriske intervensjoner, i tråd med gjeldende krav til personvern, informasjons- og datasikkerhet. Har kunnskap om teknologiens muligheter og begrensninger, og har ferdigheter til å anvende teknologien i organisasjoner på en effektiv og sikker måte.

1. Selvrefleksjon og selvivaretakelse

Spesialisten i organisasjonspsykologi tar ansvar for selvrefleksjon og egenomsorg for å ivareta seg selv og sin evne til å utføre sin egen yrkesrolle.

Dette innebærer blant annet at psykologspesialisten:

• Erkjenner at kvalitet på praksis og måloppnåelse over tid er avhengig av at en tar vare på seg selv.
  • Identifiserer egne behov og risikoer, og gjør tiltak om nødvendig.
  • Erkjenner hvordan egne tanker, atferd, holdninger og fordommer påvirker egen yrkesutøvelse, og gjør tiltak om nødvendig.
  • Gjenkjenner grenser for egne kunnskaper, holdninger og ferdigheter, og tar hensyn til disse.

For veiledere

Veileder skal vurdere hvorvidt kompetanse knyttet til forskjellige deler av konsulentsyklusen er tilstrekkelig utviklet, eller hva som er nødvendig å utvikle videre. Her vil evalueringen av de to innleveringene være av forskjellig karakter: Den første evalueringen (midtveis) skal primært være formativ; hensikten er, sammen med psykologen, å finne fram til hva som må utvikles videre, og gjennom felles refleksjon utarbeide en plan for hvordan kompetansene kan utvikles. Den andre evalueringen (mot slutten) skal i større grad være summativ; den skal angi hvorvidt psykologen under utdanning har nådd læringsmålene for spesialiteten.

Hvordan veilede?

Veiledningen tar utgangspunkt i psykologens egne praksiserfaringer. Den skal belyse et bredt spekter av problemstillinger som er relevante for praksisen. Veiledningen skal også berøre organisasjonsmessige forhold, som samarbeid med andre faggrupper, ledelse og ansvarsforhold, og fagetiske problemstillinger. Veiledningsrommet brukes til refleksjon over praktiske oppgaver og utfordringer, disse belyses ved hjelp av organisasjonspsykologiske teorier og modeller.

Veiledning er spesielt viktig i spesialistutdanningen for å utvikle de kompetansene som kjennetegner en spesialist i organisasjonspsykologi. Veilederen er sentral når det gjelder å bidra til denne utviklingen og til å vurdere om læringsmålene for spesialiteten er nådd.

Et viktig element i læringsaktivitetene vil være de to innleverte konsulentsykler som veileder skal vurdere.

EuroPsy-modellen har en firepunktskala for vurdering av kompetanse. Skalaen som benyttes her er en tilpasning til en organisasjonspsykologisk kontekst, og en presisering av hvordan kompetanse vurderes.

1. Psykologen har grunnleggende kunnskaper og ferdigheter, men har ikke demonstrert praktisk kompetanse.
  2. Psykologen har vist kompetanse nødvendig for å utøve enkle oppgaver, men kan ikke utøve disse oppgavene uten veiledning.
  3. Psykologen demonstrerer kompetanse for selvstendig å arbeide med organisasjonspsykologiske oppgaver gjennom refleksjon over sin anvendelse av organisasjonspsykologiske teorier og modeller.
  4. Psykologen demonstrerer kompetanse for selvstendig å arbeide med komplekse organisasjonspsykologiske oppgaver, gjennom avansert refleksjon over sin anvendelse av organisasjonspsykologiske teori og modeller. Evne til etisk refleksjon er en forutsetning.

Nivå 3 definerer den kompetansen psykologer bør ha når de begynner å arbeide i en organisasjonspsykologisk praksis. Det er nivå 4 på skalaen som definerer spesialistkompetanse. Psykologen må, i løpet av utdanningen, nå nivå 4 for hver av de fire funksjonelle kompetansene.

For hver konsulentsyklus skal psykologen adressere minimum fire av de grunnleggende kompetansene som er angitt ovenfor (etiske, juridiske og profesjonelle standarder skal alltid beskrives og vurderes). I sluttevalueringen skal psykologen demonstrere nivå 4 på minimum fire grunnleggende kompetanser.

Veileder skal gi en skriftlig begrunnelse på skåringene (det tas for gitt at en muntlig tilbakemelding blir gitt av veileder).

• Dette informerer psykologen om den kompetansen denne har og gir mulighet for å angi utviklingsbehovene (spesielt midtveisevalueringen).
  • En skriftlig midtveisevaluering vil gi nødvendig informasjon til eventuelle nye veiledere i spesialistutdanningen.
  • En skriftlig begrunnelse av skåringen vil være et viktig grunnlag for den veiledningsattest som veileder skal skrive.
  • Mappe: Konsulentsyklus, sammen med veileders vurdering og veilederattest, inngår i psykologens mappe for spesialistutdanningen og sendes inn til Psykologforeningen.

Evalueringsskjema for veileder