Psykologprisen

Psykologprisen er opprettet for å belønne psykologer som med personlig engasjement og ekstraordinær arbeidsinnsats bidrar til å hjelpe og utvikle personer og/eller organisasjoner.

Til grunn for alt psykologarbeid ligger kunnskap om menneskers følelser, tanker og handlinger. Psykologer er representert på mange ulike samfunnsområder, og selv om arbeidet har ulik karakter, er målet alltid det samme: Å forbedre menneskers livskvalitet, samt ivareta menneskelige ressurser. Hensikten med prisen er å fremheve psykologers verdifulle bidrag til allmennheten og samfunnet.

Juryen nedsettes av sentralstyret og ledes av presidenten i Norsk psykologforening. Prisen deles ut under  Festspillkursene i Bergen 28. mai 2020.

Gi din begrunnelse om hvorfor du mener psykologen/psykologmiljøet fortjener Psykologprisen for 2020. Begrunnelsen skal inneholde en beskrivelse av kandidatens psykologiske virksomhet og en redegjørelse for den positive betydning denne virksomheten har hatt for:

• samfunnet
  • faget og fagmiljøet vedkommende er en del av
  • hvorfor vedkommendes prestasjoner må anses å være «utenom det vanlige» i tråd med priskriteriene.
  • feltets aktualitet

Nominasjonsfristen er 15. februar.

Børge Mathiassen

Psykologprisen 2019

«Å drive behandling i psykisk helsevern uten et system for tilbakemeldinger fra pasientene, er som å styre et fly uten instrumenter.»

Jon Haug

Psykologprisen 2018

For Jon Haug er psykologi et av de viktigste verktøyene i arbeidet for å redusere konsekvensene av kronisk sykdom.

Didrik Heggdal

Hedersgjest

– Det er lite oppsiktsvekkende ved det vi gjør. Vi har tatt det vi vet virker og satt det sammen på en ny måte, sier Didrik Heggdal. 1. juni fikk han Psykologprisen for 2017.

Birgit Valla

Psykologprisen 2016

Psykologspesialist Birgit Valla ble 26. mai tildelt Psykologprisen for sitt utrettelige engasjement for brukere av psykiske helsetjenester.