Association for Assessment in Counselling and Education (AACE) er en organisasjon av rådgivere, pedagoger og andre fagpersoner som avanserer rådgivningsfaget ved å tilby ledelse, opplæring og forskning i opprettelse, utvikling, produksjon og bruk av vurderings- og diagnostiske teknikker. Oppdraget og visjonen til AACE driver den kontinuerlige innsatsen for å skape bevissthet om viktigheten av vurderings- og diagnostiske teknikker for en stadig mer mangfoldig befolkning, for å fremme bedre opplæring i bruk og utvikling av vurderinger og være et talerør for sosial rettferdighet i rådgivning og pedagogisk vurdering.
I 1992 opprettet Komiteen for mangfold i vurdering under ledelse av Association for Assessment in Counselling (nå AACE) Executive Council det første settet med standarder som tar for seg kulturelt mangfold og virkningen på utredninger innen rådgivning og utdanning. I 2003 utnevnte Executive Council of the Association for Assessment in Counselling (AAC) et utvalg som skulle utvide og oppdatere det opprinnelige settet med standarder.
I løpet av det siste tiåret la Rådet for akkreditering av rådgivning og beslektede utdanningsprogrammer (CACREP) vekt på sentraliteten i mangfoldet i vårt yrke ved å inkludere språk angående mangfold og fortalerskap i alle aspekter av 2009 CACREPstandardene. Council on Rehabilitation Education (CORE) har også i sine standarder for 2010 erkjent viktigheten av kulturelt og individuelt mangfold og har innarbeidet kulturell kompetanse i standarder for rehabiliteringsveiledningsprogrammer.
Denne revisjonen av multikulturelle utredningsstandarder adresserer mer spesifikt rollen som talsperson i vurderingen. Videre understreker de viktigheten av å effektivt velge, administrere og tolke utrednings- og diagnostiske metoder og de definerer opplæringsstandarder mht. flerkulturell utredning. Hensikten med revisjonen er å styrke fagfolks kunnskap om, så vel som publikums bevissthet og støtte for kulturelt passende utredning. Dette er spesielt viktig ettersom utredning er en individuell og systemisk intervensjon som er nyttige mht. myndiggjøring av personen og gruppen(e) hun/han tilhører, for å fremme perspektiver til underrepresenterte grupper, i samarbeidssituasjoner og for å endre systemer og informere opinion og politikk.