Hopp til hovedinnhold

Sterk formidlingstrang åpner nye dører

Vidar Kristiansen (29) er årets vinner av Åse Gruda Skard-prisen. (Foto: Nora Skjerdingstad)

Det begynte med en beskjeden instagramkonto under en pappapermisjon i november i fjor. I dag, 8. september, mottok psykolog Vidar Kristiansen den gjeve Åse Gruda Skard-prisen.

Av: Per Olav Solberg

 – Det føltes overveldende da Håkon Skard ringte og fortalte at jeg fikk prisen. Han leste opp juryens begrunnelse og jeg sjekket etterpå opp hvem som tidligere hadde vunnet. Det er mange store navn der. Det har ikke sunket helt inn at jeg har fått prisen, sier Kristiansen når vi møtes i kafeen på nye Deichmann i Bjørvika i Oslo, to dager før selve prisoverrekkelsen finner sted.

Familieprosjekt

Dersom Kristiansen hadde lest om Åse Gruda Skard-prisen i oktober i fjor, ville han trolig kommet over denne setningen: “Prisen er en anerkjennelse til én eller flere psykologer som bidrar til å gjøre psykologisk kunnskap tilgjengelig og til nytte for folk flest.” Prisvinneren ville den gang neppe tenkt at setningen var relevant for ham. Men i løpet av bare ti måneder har han ifølge juryen vært den beste av 16 nominerte til å målbære Åse Gruda Skards visjon: Å gjøre psykologi tilgjengelig for folket! Hvordan gikk det hele til?

– Jeg hadde pappapermisjon fra august 2021. Utover høsten ble jeg rastløs over å ha for lite kontakt med andre voksne og psykologifaget. Forloveden foreslo at jeg kunne begynne å formidle psykologi på Instagram for å få utløp for en iboende formidlingstrang. Jeg likte tanken og slik begynte det. Jeg hadde null erfaring med dette mediet fra før, sier han.

Forloveden er glad i arbeid med grafisk design og står for den visuelle profilen til @psykolog.pappa som er navnet på Kristiansens instagramkonto. Kombinasjonen av lekne illustrasjoner og psykologiske tekster om alt fra utbrenthet og traumer, til mer lettbente poster som “Daglig huskeliste for god psykisk helse”, har gitt gjenklang hos folket. Da juryen skrev begrunnelsen for prisen før sommeren, hadde @psykolog.pappa rundt 11.000 følgere. Nå er det over 17.000 som følger kontoen.

– Jeg visste ikke om det ville være noen interesse om det jeg la ut. Men ganske raskt ble det engasjement rundet temaer jeg tok opp. Et innlegg om fedre som opplever fødselsdepresjon fra november i fjor ble lagt merke til, sier han.

Aftenposten lagde sak om fenomenet og Kristiansen var kilde i en større artikkel.

 – Litt etter litt ble jeg tryggere på både formen og hvordan formidle på instagram. Samtidig blir jeg aldri helt komfortabel. “Kommer jeg nå til å bli avslørt for alt jeg ikke kan,” tenker jeg ofte. Det er alltid et lite sug i magen når jeg legger ut innhold jeg må stå for faglig, sier han.

Språk er makt

Kristiansen har lenge vært opptatt av språk og formidling. Etter endte studier på Blindern i 2017 jobbet han en god del med psykoedukasjon og gruppeundervisning for pasienter. Da oppdaget han hvor stor makt som ligger i språket.

 – Det er langt fra psykologibegrepene man lærer på universitetet, til å formidle denne kunnskapen på en forståelig måte til mannen i gata. Språket kan være mer fremmedgjørende enn oppklarende. Som psykolog er jeg opptatt av å møte pasientene der de er. Relasjonen mellom pasient og psykolog er et asymmetrisk maktforhold. Språket kan redusere avstanden og skape nærhet og felles forståelse. Dette var jeg også svært opptatt av da jeg opprettet instagram-kontoen: Å formidle godt psykologifag på en enkel og engasjerende måte, utdyper han.

Selv om Kristiansen har henvendt seg direkte til menn i en del av innleggene, har han en klar overvekt av kvinnelige følgere: 75-80 prosent. De fleste som følger kontoen er mellom 20 og 40 år.

 – Jeg skulle selvsagt ønsket at flere menn fulgte meg. Men instagramprofiler innenfor helsefeltet har gjerne denne typen fordeling mellom menn og kvinner. Hvis dette var for ti år siden hadde kanskje fordelingen vært 90-10. Det liker jeg i hvert fall å tro. Jeg tror interessen for psykologi blant menn flest har økt, men det er fortsatt et stykke igjen, mener han.

Rikt stofftilfang

Kristiansen og forloveden har som mål å legge ut to instagraminnlegg i uka. I tillegg lager han to videoer, såkalte “reels”, som han både publiserer på Instagram og Tiktok, en plattform med et langt yngre publikum enn Instagram.

 – Hvordan jobber du for å finne ut hva du skal skrive om?

 – Jeg har i hovedsak to metoder: Den ene er erfaringene jeg henter fra pasientsamtaler. Selv om dette er personer som trenger terapi, er temaene som kommer opp ofte allmenngyldige og relevante for folk flest. Den andre metoden er å spørre følgere på instagram om hva de kan tenke seg å vite noe om. Da får jeg mange tilbakemeldinger som jeg kan spinne videre på.

 – To innlegg i uka + videoer  – du er ikke redd for å bli utbrent av selvpåført stress og gå tom for temaer?

  – Hehe, dette med stress tenker jeg en del på. Jeg kjenner også at jeg kan bli hektet på å få flere følgere, å få kontoen til å vokse. Egenpåført stress snakker jeg ofte med pasienter om. Jeg må passe på å ikke bli fanget inn i en slags forpliktelse til å skape så og så mye innhold for å bli fornøyd. Dette er først og fremst et overskuddsprosjekt som gir mer energi enn det tar. Hadde det vært motsatt hadde jeg ikke orket, sier han.

Motivasjon x 3

Det er likevel liten tvil om at å jobbe med en instagramkonto i nærmest eksponentiell vekst er motiverende. Men hva er den egentlige drivkraften bak prosjektet?

 – Det har jeg ofte spurt meg selv om. I starten handlet det om å ha det gøy og formidle fag på en god måte. Nå handler motivasjonen vel så mye om all positiv feedback jeg får fra folk som følger meg og leser innlegg. Jeg har fått e-post fra befal i forsvaret som forteller at soldater på kaserna følger og leser innlegg jeg har skrevet og snakker om følelser. Slike tilbakemeldinger blir jeg rørt av, sier han.

En tredje drivkraft er andre dører som åpner seg, forteller Kristiansen. Han får oftere enn før henvendelser om å holde foredrag i ulike sammenhenger og han blir også invitert som gjest i ulike podkaster, i tillegg til at media henvender seg med jevne mellomrom.  Neste år blir det også bok på Kagge forlag med utgangspunkt i Instagram-profilen og arbeid med psykologisk motstandsdyktighet. Arbeidstittel: Psykisk sterk.

– Jeg skal innrømme at jeg er veldig glad i å formidle, selv om det er skrekkblandet fryd. Hvis denne prisen kan være med å bidra til at jeg kan formidle som en del av yrkeskarrieren hadde ingenting vært bedre, avslutter en svært fornøyd prisvinner.

Om prisvinneren

Navn: Vidar Kristiansen (29)

Jobber som: Psykolog ved A-senteret i Oslo

Spesialiserer seg i: Rus- og avhengighetspsykologi

Aktuell nå: Vinner av Åse Gruda Skard-prisen for 2022.

Fra juryens begrunnelse: «Psykolog Vidar Kristiansen formidler psykologi på en forståelig og fengende måte som @psykolog.pappa på Instagram. Som mann, psykolog og småbarnsfar bruker han egne erfaringer i tillegg til psykologifaget når han gir gode råd og deler andres kunnskap videre.»

Tre mest delte innlegg på Instagram: 

1. Å være utbrent er ikke det samme som å være lat

2. Daglig huskeliste for god psykisk helse (se illustrasjon ovenfor)

3. Grunner til at «små» ting kan vekke sterke reaksjoner

Juryens begrunnelse:

Åse Gruda Skard-prisen 2022

Om prisen: Prisen er en anerkjennelse til én eller flere psykologer som bidrar til å gjøre psykologisk kunnskap tilgjengelig og til nytte for folk flest. Prisen deles ut årlig for arbeid som er i Åse Gruda Skards ånd, til psykologer som bruker nye måter og virkemidler for å spre psykologisk kunnskap og innsikt. Prisen skal oppmuntre og inspirere psykologer til å anstrenge seg for å nå ut til alle befolkningsgrupper med psykologisk kunnskap.

Kriteriene for tildeling

16 psykologer var nominert til årets pris.

Vinneren av Åse Gruda Skard-prisen 2022 er Vidar Kristiansen.

Psykolog Vidar Kristiansen formidler psykologi på en forståelig og fengende måte som @psykolog.pappa på Instagram.

Han begynte i november 2021 og fikk i løpet av et halvt år flere enn 11 000 følgere. Det er tydelig at budskapene hans treffer mange.

Som mann, psykolog og småbarnsfar bruker han egne erfaringer i tillegg til psykologifaget når han gir gode råd og deler andres kunnskap videre.

Psykologpappa snakker likevel ikke først og fremst om seg selv. Fine illustrasjoner i samarbeid med partner Isabella Ludviksen gjør forklaringene både allmenne og intuitive.

Dette er tydelig og grundig fagformidling. Selv om formatet er kort og enkelt, formidler Kristiansen mye verdifull psykologisk kunnskap for folk flest. På en troverdig måte formidles et bredt utvalg av tema: som selvfølelse, angst, psykologisk motstandsdyktighet, barn som pårørende, hvor viktig egne og andres psykologiske grenser er, og depresjon.

Lett tilgjengelig psykologi treffer folk der de er. Mange som trenger råd møter aldri en psykolog. Fagfolk kan derfor gi viktige bidrag til folkehelsen ved selv å ta initiativ til opplysningsarbeid framfor å vente på at pasienter skal ta kontakt eller at mediene skal ringe. Det gjør Kristiansen til gagns gjennom sin egen kanal på Instagram. Han har også meldt seg på i andres kanaler, fra innlegg på ulike nettsider til intervjuer i podkast og redaksjonelle medier.

Slik oppsøkende virksomhet kan være særlig viktig for menn, som kanskje sjeldnere enn kvinner går til psykolog. Juryen har særlig vektlagt at Kristiansen i sin fagformidling utvider mannsrollen ved å normalisere “softe” sider og følelser ved det å være mann. Det er et stort behov for dette i dagens samfunn. Han bidrar også til å befeste fedre som likeverdige omsorgs- og tilknytningspersoner, og formidler dette slik at menn treffes av budskapet.

På en åpen, men varsom måte tar han opp vanskelige eller sårbare temaer som fødselsdepresjon blant menn. Som ung mann selv kan han bidra til at flere menn kjenner seg igjen, og engasjere grupper som psykologer vanligvis ikke når fram til.

Selv om det er kvaliteten i formidlingen som juryen har lagt hovedvekten på, vil vi nevne to spesielle momenter: Ved å velge en småbarn-pappa, det vil si en mann, kan vi stimulere den oppsiktsvekkende og ønskede endring som har skjedd med utøvelsen av farsrollen i vår tid. Med Vidar Kristiansen gratulerer vi alle fedre med denne endringen.. Et annet moment at fedre ikke sjelden har opplevd at formidling av barnepsykologiske råd som regle har vært skrevet mest til mammaer.  Vidar Kristiansen har virkelig gjort noe med dette.

Psykologpappa snakker likevel ikke bare til foreldre eller fedre, men ofte til oss alle. Han snakker om hvordan du kan ta vare på den psykiske helsen, og forklarer symptomer og lidelser. Kristiansen mestrer å formidle bredt, velge temaer mange kan kjenne seg igjen i, alt fra psykiske problemer og plager, til relasjonelle aspekter og det å forholde seg til andre mennesker.

Dette er helt i tråd med Skard-prisens mål om å gjøre psykologisk kunnskap tilgjengelig og til nytte for folk flest.

Psykologpappa er fortsatt fersk, men juryen har tro på at Vidar Kristiansen vil nå ut til enda flere framover. Han er en verdig vinner av Åse Gruda Skards formidlingspris.