Bli med på Psykologikongressen 2024 – nå er programmet klart!

Årets psykologikongress vil foregå 5. og 6. september i Oslo Kongressenter.
Felicia Rolf 22.04.2024

Menneskelige relasjoner skal utforskes når vi samler psykologer til høstens kongress som har tittelen «Kjærlighet og skygge».

Relasjoner er grunnleggende viktig for oss mennesker, og har stor betydning for normalutviklingen hos barn og unge, samtidig som gode relasjoner kan være en viktig del av helingsprosessen når mennesker har opplevd psykisk skade eller sykdom. Men relasjoner har selvsagt også en skyggeside, og destruktive relasjoner kan føre til relasjonelle traumer, skade samspill og utvikling, og bidra til utvikling av psykiske vansker.

Sikre deg plass på årets kongress

• 5. og 6. september
  • i Oslo Kongressenter
  • påmeldingsfrist 25. juli
  • godkjennes som 14 timers vedlikeholdskurs for psykologspesialister

Meld deg på her!

Innleggene på kongressen vil utforske rommet mellom de styrkende og helende relasjonene på den ene siden, og de destruktive og ødeleggende relasjonene på den andre siden – og alt det som er midt imellom og verken godt eller destruktivt, men bare komplisert og sammensatt.

Vi vil utforske hvordan relasjoner kan skade mennesker og gjøre dem syke og hvordan gode relasjoner i og utenfor terapirommet kan bidra til bedring. Men vi vil også se på hva det gjør med oss som terapeuter å stå i disse krevende menneskemøtene over tid, ofte med tilleggsbelastninger i form av dårlige rammebetingelser, og hvordan vi kan bevare vår egen helse over tid. Og vi vil utforske hvordan vi som psykologer kan bruke kreative metoder som musikk og bevegelse for å skape positiv endring.

Et bredt spekter av foredragsholdere

Årets psykologikongress byr på en rekke spennende foredrag fra noen av landets mest kjente psykologer, forskere og fagfolk. Du kan også velge mellom en rekke mer intime symposier som går i dybden på forskjellige temaer.

Vi samler fagpersoner som er eksperter på blant annet terapi med barn, unge og voksne, behandling av relasjonelle skader, musikkterapi og på seksualitet. I tillegg har vi med oss dyktige ledere som kan hjelpe oss å løfte blikket og se på helheten og de større sammenhengene som vi alle er en del av.

Psykologikongressen går av stabelen 5. og 6. september på Oslo Kongressenter. Du kan sikre deg billetter allerede nå!

Last ned Kongresshefte med programoversikt og oversikt symposier

«Min Skam – en historie om forventninger og løsrivelse»

Nadia Ansar har erfaring fra barne­ og ungdomspsykiatrien, familievernet, Alternativ til vold og Blå Kors. Foto: Lars Petter Pettersen

Til å åpne kongressen vil Nadia Ansar fortelle sin personlige historie for å belyse hvor ødeleggende skam kan være, hvordan sosial kontroll kan gjøre barn og voksne mer sårbare for vold, overgrep og undertrykkelse og hindre dem i å fortelle om det.

Hun ønsker å vise hvordan denne typen sosial kontroll trekker tilsynelatende frigjorte kvinner med minoritetsbakgrunn tilbake til undertrykkelse selv om vi står med begge beina i det norske samfunnet og lever norske liv. Foreldre bruker skammen i oppdragelse av barna, og ektemenn bruker skammen i kontroll av sine koner.

Videre vil hun vise at den underliggende smerten er universell, hvordan hun brukte det hun lærte som fagperson for å skape endringer i sitt liv. Hun vil også fortelle om hennes vei til forsoning og tilgivelse, og hvordan det som er ødelagt i relasjoner kan heles i relasjoner.

Ansar er psykologspesialist i emosjonsfokusert terapi og klinisk familiepsykologi. Hun har jobbet som psykolog i 20 år, og har erfaring fra barne­ og ungdomspsykiatrien, familievernet, Alternativ til Vold og Blå Kors. Hun har doktorgrad i emosjonsfokusert foreldreveiledning og jobber i dag som forsker, veileder og kursholder ved Institutt for psykologisk rådgivning.

«Kjærlighet holder skyggen fast»

Professor Sophie Havinghurst jobber i dag ved Mindful: Centre for Training and Research in Developmental Health ved Department of Psychiatry på Universitetet i Melbourne.

Hele veien fra Australia kommer professor Sophie Havinghurst, klinisk barnepsykolog og leder for «Tuning in to Kids» ved Mindful Centre for Training and Research in Developmental Health ved Universitetet i Melbourne.

I over 25 år at Havinghurst samarbeidet med sin medforfatter Ann Harley og et team av både forskere og studenter. Sammen har de utviklet programmer for foreldre, forsket på og evaluert disse, og videre formidlet dem til fagfolk for å bruke i samarbeid med foreldre og foresatte. I dag gir hun veiledning til de som bruker og evaluerer programmene i flere land i verden.

Om foredraget sitt, forteller Havinghurst: Hvor er det vi lærer om følelser? Hvordan lærer vi å håndtere sinne, skyldfølelse, skam, glede, stolthet frykt og skuffelse? Gjennom presentasjonen vil jeg utforske hvordan omsorgspersoner spiller en helt sentral rolle for hvordan barna lærer om sin emosjonelle verden.

Meeting a child’s anger with a response that supports their feelings, but still guides them in acting in prosocial ways, is a tricky balance.

Sophie Havinghurst

Når foreldre og omsorgspersoner reagerer med å akseptere, støtte og veilede barna med følelser, blir både mørke og lyse sider av barnas følelsesverden forstått, tydeliggjort og kan bli brukt bedre og mer effektivt.

Foreldreprogrammet «Tuning into Kids» hjelper barnas omsorgspersoner til å møte deres behov og bidrar til å forme barnas emosjonelle kompetanse. I sitt foredrag vil Havinghurst vise eksempler på hvordan programmet anvendes, også i norsk sammenheng ved veiledning til foreldre.

Andre foredragsholdere

• Ingun Holbæk, psykologspesialist og PhD-kandidat ved Modum bad
  • Brynjuf Stige, professor i musikkterapi ved Griegakademiet ved Universitetet i Bergen og leder for Polyfon kunnskapsklynge for musikkterapi
  • Leif Edward Ottesen Kennair, professor i psykologi ved NTNU og spesialist i klinisk voksenpsykologi
  • Reidar Schei Jessen, psykolog og postdoktor ved Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo
  • Siri Erika Gullestad, professor emeritus i klinisk psykologi, psykoanalytiker, tidligere instituttbestyrer ved Psykologisk institutt og president i Norsk psykoanalytisk forening
  • Sissel Gran, spesialist i klinisk psykologi, privatpraktiserende par­ og individualterapeut, spaltist og forfatter
  • Helene Amundsen Nissen-Lie, psykologspesialist og professor i psykologi ved Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo
  • Svein Øverland, psykologspesialist med fordypning i barne­ og ungdomspsykologi med spisskompetanseutdanning i rettspsykologi og rådgiver for Forvaringsavdelingen i Trondheim fengsel og for Politiet
  • Thomas Hylland Eriksen, professor i sosialantropologi ved Universitetet i Oslo og forfatter av mange bøker på både norsk og engelsk

Tilpass dagene etter dine interesser

For å sikre at alle deltakere skal få mest mulig ut av kongressens to dager, vil det være mulig å melde seg på symposier som går mer i dybden på ulike temaer. På denne måten kan du delta på dem som best passer din faglige interesse.

I år vil symposiene bli ledet av en rekke gode fagpersoner, og tematikken spenner fra blant annet musikkterapi, lek og relasjoner i barneterapi og psykopatiske personligheter til konflikthåndtering i organisasjoner, fagetiske dilemmaer i arbeidshverdagen og kunstig intelligens.

Du kan lese mer om symposiene i kongressens brosjyre. Den finner lenger du lenger opp i saken.

Oversikt over symposier

• Fagetiske dilemma i arbeidshverdagen med Anne Marthe Kaldestad Hanstveit og Ida Marie Eide
  • Musikk i terapeutisk arbeid med Unni Tanum Johns, Gro Trondalen og Tora Søderstrøm
  • Terapeutrollen i et livsløpsperspektiv med Gjermund Tveito