Startsiden - Norsk Psykologforening

Riktig god påske!

11.04.14
Påskekyllinger

Vi ønsker alle medlemmer og lesere av psykologforeningen.no en riktig god påske. Sentralbordet er stengt i påskeuka og åpner igjen tirsdag 22.april.

Blogg: Det er greit å være vanlig
10.04.14

Flyvende mann. Foto: YAY Micro

På vei til sitt eget bryllup?

Før var det vrient å være en avviker – nå er det vrient å være vanlig. Å være vanlig er å være usynlig, og dermed ikke finnes, siden å synes er å eksistere, hvis man skal tolke tsunamien av blogger, selfie-maset og køene av av folk som vil delta på reality-TV. Gå til Peder Kjøs´og Guro Øiestads blogg.

Advarer mot blindflekker i møte med samisk kultur
09.04.14

Margrethe Bals og Anne Lene Turi

Uten å anerkjenne kulturell bakgrunn i møte med samiske pasienter risikerer psykologen en pasientrelasjon full av blindflekker.

Spørres om tvang av FNs menneskerettighetsråd
09.04.14

Hva vil regjeringen gjøre for å redusere bruk av tvang i psykisk helsevern og sikre kvalitet og respekt for menneskelig verdighet i behandling? Slik lyder ett av spørsmålene som norske myndigheter må svare på under FN’s  høring om menneskerettigheter 28. april.

Vil ha kommunepsykologer med i flyktningearbeidet
08.04.14

Anne Grete Kjoshaug og Grete Bech

Kommune-
psykologer er en etterlengtet ressurs i arbeidet med flyktninger og asylsøkere, men er bare unntaksvis i posisjon til å bidra. I Tromsø kommune er det primært helsesøstrene Grete Bech og Anne Grete Kjoshaug som gjør jobben, og de vil mer enn gjerne ha en håndsrekning.

Gå til arkiv

Fra presidenten

Tor Levin Hofgaard. Foto: YAY Micro Fra presidenten

Tor Levin Hofgaard, president i Norsk Psykologforening, kommenterer regelmessig både i Dagens Medisin, på Erfaringskompetanse.no og i Tidsskrift for Norsk Psykologforening. Gå til:

Forebygging for barn og unge

Vannkanne. Foto: YAY Micro

”Forebygging for barn og unge” er Norsk Psykologforenings hovedsatsingsområde i landsmøteperioden 2013-16. Gå til mer informasjon.

Førerkortveileder

Psykologforeningens førerkortveileder beskriver hvordan ulike helseproblemer og tilstander kan påvirke evnen til å kjøre motorvogn.

Min medlemsside

Hent passord!  Om innlogging