Hopp til hovedinnhold

Spørsmål og svar om ny bankavtale

illustrasjon_samarbeid

Som medlem av Psykologforeningen får du fra 1. januar 2024 gunstige vilkår i Handelsbanken. Her er alt du trenger å vite om den nye avtalen.

Akademikerne Pluss, som forhandler medlemsfordeler på vegne av Psykologforeningen og en rekke andre foreninger, har inngått en ny bankavtale med Handelsbanken.

Det betyr at avtalen med Danske Bank opphører, og at alle kundene vil bli flyttet over til Nordea i slutten av 2024, om de ikke velger å bytte bank. Medlemmer som i dag har et kundeforhold i Danske Bank, må selv ta kontakt med Handelsbanken for å bytte til den nye avtalen.

I denne saken finner du svar på de vanligste spørsmålene knyttet til avtalen med Handelsbanken.

Psst! Husk å gi det nye kontonummeret ditt til arbeidsgiveren din, og til alle andre som betaler inn penger på kontoen din, når du bytter bank. Husk også å endre kontonummer på alle faste utgifter med automatisk trekk fra kontoen din, som treningsabonnement eller strømmetjenester.

Lurer du på noe?

Handelsbanken har et eget serviceteam kun for deg som er foreningsmedlem. Ring dem på 23 04 50 00

Serviceteamet er tilgjengelig til å svare på telefon døgnet rundt. Ønsker du å komme i kontakt med en kunderådgiver, er de tilgjengelige mellom klokken 08 og 18.

Lån og betingelser

Handelsbanken kan skilte med konkurransedyktige priser over tid på sparing og lån – og en rekke andre fordeler. På denne siden finner du oppdaterte renter på boliglån, boliglån ung, sparekonto og BSU-konto.

Finn ut hvilken rente du kan få her

– Her får medlemmene høyere sparerente og lavere lånerenter enn det som er annonsert for andre bankavtaler. Dette viser kraften i avtalen foreningene har gjort på vegne av medlemmene, sier Arild Andersen, landsjef i Handelsbanken Norge.

Den 1. mars får Handelsbankens varslede renteøkning effekt.


For å få tilgang til de attraktive lånevilkårene i avtalen, forutsetter banken at den må være dagligbanken din - det vil si at lønnen din kommer inn på konto i Handelsbanken, og at du bruker banken til løpende betalinger. Dette er et helt vanlig krav som også andre banker stiller ved lignende kollektive avtaler.


Denne avtalen er et helhetlig tilbud vi mener vil være et langsiktig og smart valg for økonomien din. Her får du som medlem god service, tilgjengelighet, gode digitale løsninger, kort med verdifulle fordeler og personlig rådgivning i en bank med svært fornøyde kunder. Du får selvsagt også konkurransedyktige renter for sparing og lån.

Sparerenten er svært attraktiv, og lånerentene er og vil være konkurransedyktige. Det vil være banker som i perioder har enda litt bedre renter, men denne avtalen er laget for å gi de beste betingelsene over tid. Vi mener at du med denne avtalen slipper å følge med på lokketilbud, sjekke markedet løpende, gjøre pruterunder – eller bytte bank mer enn nå ved etablering. Den jobben har foreningen gjort for deg. Om du verdsetter dette, vil Handelsbanken være et smart valg for deg.


I avtalen med Handelsbanken er det prioritert ekstra attraktive priser til unge medlemmer som etablerer seg. I avtalen får man derfor ung-fordeler hvis minst én av låntakerne er under 34 år. Er både du og din medlåntaker over 34 år ved inngåelse vil du ikke få ung-betingelser.


Betingelsene du får som medlem gjelder også for samboer eller ektefelle. Har du barn, er de er også hjertelig velkomne som kunder. De får da tilgang til bankens tilbud til barn. Vi tror familieøkonomi er enklere når alle er i samme bank.

Vi tilbyr barn å bli kunde ved hjelp av Digipost og meldingstjenesten i banken. Unntaket er mindreårige som har fylt 15 år og ønsker å bestille BankID. Dette forutsetter legitimering med pass, og en avtale med ett av de 38 kontorene våre.


Du kan flytte BSU-kontoen din fra en godkjent spareinstitusjon (for eksempel en bank) til en annen, dersom innskuddsbeløpet overføres direkte mellom spareinstitusjonene. Men man kan bare ha én BSU-konto, og en BSU-konto kan kun opprettes én gang for hver person. Du kan ikke opprette ny BSU-konto når en tidligere konto er gjort opp.

Boligsparing for ungdom (BSU) er en spareform for deg som er under 34 år. Du kan spare inntil 27 500 kroner i året, og få skattefradrag. Totalt mulig sparebeløp er 300 000 kroner.


Er du allerede kunde i Handelsbanken må du registrere deg som foreningsmedlem hos Handelsbanken for å få de nye vilkårene. Dette gjør du enkelt selv i mobilbanken under «Min profil» og «Formål», eller i nettbanken under «Innstillinger» og «Formål». Valget ligger omtrent midt på siden etter listen med land og over kontanthåndtering. Husk å bekrefte nederst på siden før du logger ut.


Bærekraft

Handelsbanken tilbyr grønt boliglån, men dette er ikke en del av avtalen. Avtalen er utformet for å være et godt tilbud til alle medlemmene. Det betyr at foreningen har forhandlet frem en avtale som dekker det de aller fleste medlemmene etterspør.

Om du vil lese mer om Handelsbankens grønne boliglån, finner du mer informasjon her: Grønt boliglån | Handelsbanken


Handelsbanken er offensive på bærekraft, med høye ambisjoner om netto nullutslipp innen 2040, ti år før Parisavtalens mål. De har også som mål å være anerkjent som den mest bærekraftige banken. Ifølge Norsk Bærekraftbarometer 2023, anses Handelsbanken i Norge som Norges tredje mest bærekraftige virksomhet av kundene.

I Etisk Bankguide scorer Handelsbanken svakere. Dette skyldes at Etisk bankguide er en rangering som vurderer offentlige tilgjengelige dokumenter; det er ikke vurdering av hvordan selskaper faktisk jobber med bærekraft og etikk i praksis. Les mer om bærekraftsarbeid i Handelsbanken.


Digitalt tilbud

Handelsbanken har gode digitale løsninger i dag, og jobber med å utvikle og snart lansere en helt ny mobilbank og nettbank. Dette vil gjøre det enda enklere og bedre å være kunde. Banken har som mål å være ledende, ikke bare på personlig service, men også på den digitale opplevelsen.


Handelsbanken jobber med å få på plass Google Pay og Samsung Pay så raskt som mulig. Banken har ingen eksakt dato, men det kan komme raskt. De tilbyr allerede Apple Pay, Fitbit Pay og Garmin Pay.


Du kan helt fint bruke din gamle BankID, men det fordrer at du også beholder kundeforholdet ditt i den gamle banken. Hvis du skal avslutte tidligere bankforhold er det viktig at du først bestiller ny BankID fra Handelsbanken. Dette gjøres i nettbanken.

Når det er gjort, må du legitimere deg med pass på nærmeste bankkontor. Først når du har fått ny BankID fra Handelsbanken, kan du avslutte tidligere bankforhold.


Selvfølgelig. Når du blir kunde i Handelsbanken får du automatisk tildelt en egen personlig rådgiver ved et bankkontor, men du kan også få oppfølging i form av rådgivningsmøter digitalt på Teams. Dersom du har andre spørsmål kan du kontakte Handelsbanken på 23 04 50 00 døgnet rundt for å få veiledning og hjelp.


Kundeopplevelser og prosesser

Noen kunder har som følge av stor pågang på systemene opplevd at etableringsprosessen har stoppet opp når de har logget seg inn med BankID. Avtalen er svært populær, og mange tusen medlemmer ønsker å bli kunde i disse dager.

Vårt beste råd er gjøre et nytt forsøk senere på dagen – eller i morgen. Om problemene varer, kan du ta kontakt på telefon 23045000 eller sende e-post til connect@handelsbanken.no.


Har du dobbelt statsborgerskap, ber vi deg om å ta kontakt med et av våre 38 kontorer, så vil de hjelpe deg med å bli kunde. Årsaken til at du ikke kan bli kunde på Handelsbankens nettsider er en teknisk begrensning i IT-systemene.


Alle banker er pålagt av myndighetene å stille en rekke spørsmål til nye og eksisterende kunder for å bidra til å bekjempe hvitvasking av penger og økonomisk kriminalitet. Her er man blant annet opptatt av «midlenes opprinnelse», som betyr hvor pengene du har stammer fra. Det kan være lønnsinntekter, arv, gevinst fra boligsalg – eller noe helt annet.

Det er også spørsmål om man gjør betalinger til utlandet – eller får penger fra utlandet. Vi har forståelse for at det kan være vanskelig å svare på noen av disse spørsmålene. Om du er i tvil, kan du ringe 23045000, så får du hjelp.  


Om du har en enkel lånesøknad, kan det gå veldig raskt. Om du har litt mer kompliserte forhold rundt lånet ditt, kan det ta litt ekstra tid. I tillegg kommer det an på hvor mange lånesøknader Handelsbanken får inn.

I perioder med svært mange lånesøknader, kan det bli noe ventetid. Handelsbanken vil gjøre sitt beste for å informere om forventet ventetid, dersom det oppstår. Om det skulle haste med å avklare lånesøknaden din, kan du ringe Handelsbanken på 23045000.


Du kan flytte over en eksisterende aksjesparekonto til Handelsbanken. Ta kontakt med rådgiveren din, som raskt hjelper deg med flyttingen. Les mer om fondssparing og aksjesparekonto (ASK) her.

Handelsbankens fond har gode rangeringer hos det kjente analyseselskapet Morningstar, og du får enkel tilgang til fondene dine i nett- og mobilbanken.