Samfunns- og allmennpsykologi (Fulltegnet)

Kurskategori:
Obligatoriske kurs
Sted:
Timer:
Periode:
25.10.2023 09.05.2025
Påmeldingsfrist:
23.01.2023
Avmeldingsfrist:
20.09.2023

For å kunne starte på de obligatoriske kursene til spesialiteten i samfunn- og allmennpsykologi må du ha fullført Fellesprogrammet. Obligatoriske kurs og valgfritt program kan ikke gjennomføres samtidig.

I henhold til spesialitetens målbeskrivelse skal de obligatorisk kursene på 96 timer gjennomføres over minimum 1,5 år (18. mdr.). Kursene skal ha en jevn spredning over perioden, jf. krav om samtidighet i praksis, veiledning og kurs. Du er selv ansvarlig for å passe på at kursene ikke gjennomføres på kortere tid.

Det er krav til overveiende grad av samtidighet i praksis, veiledning og kursdeltakelse i spesialistutdanningen. For obligatoriske kurs betyr det at du må ha mer enn 60 timer veiledning, 48 timer kurs og 1,5 års praksis samtidig.

Praksis må være samfunn- og allmennpraksis når du tar obligatoriske kurs til spesialiteten i Samfunns- og allmennpsykologi.

Privatpraksis på et psykologkontor/institutt i spesialistutdanningen kan kun godkjennes for en begrenset periode på ett år og etter søknad. Se søknadsskjema med betingelser for godkjenning av privatpraksis https://www.psykologforeningen.no/medlem/kurs-og-utdanning/skjemaer

Målgruppe

Den primære målgruppen er psykologer som arbeider eller ønsker å arbeide med samfunns- og allmennpsykologiske arbeidsoppgaver, og er særlig relevant for førstelinjen. Utdanningen er også relevant for psykologer som er ansatt i offentlig forvaltning, på ulike nivå og innen ulike fagområder og organisasjoner (f.eks barnevern og kompetansesentre, fengsel og politi) og psykologer i spesialisttjenester og privat virksomhet som ønsker å utvikle mer systemrettede måter å arbeide på samt videreutvikle forståelsen av skjæringspunkter mellom allmennpsykologiske og samfunnspsykologiske perspektiv.

Kurset skal gi økte kunnskaper om prinsipper og arbeidsmåter som er spesielt relevante for klinisk praksis samt en kontekstuell forståelse av dette arbeidet. Samfunns- og allmennpsykologiske rolleutforminger vil også tas opp.

Forventet læringsutbytte:

• En kontekstuell forståelse psykososiale problemer, psykiske lidelser og klinisk arbeid
  • Grunnleggende prinsipper for lavterskelarbeid, for eksempel
    • Rammer
    • Tidlig oppdagelse og intervensjon
    • Valg av kartleggingsverktøy og metoder
  • Kunnskap om hvordan medvirkning(4) og brukerinnflytelse kan styrkes
  • Kunnskap om pårørendeperspektivets relevans for praksis
  • Økt trygghet i rollene som inngår samfunns- og allmennpsykologisk arbeid

Prinsippene og verktøyene vil knyttes til praksiseksempler. Eksemplene kan dreie seg om komplementerende forståelsesmåter og tiltak rettet mot de vanligste tilstandene som psykologer vil møte i ulike typer førstelinjepraksis eller annet klinisk arbeid som utføres utenfor de tradisjonelle kliniske rammene.

Detaljer:
Timer:
By:
Kurssted:
Meet Ullevaal
Kursleder(e):
Ingrid Anna Wien Sønstebø.
Prosjektnummer:
10SA425011
Oppmøtetype:
Fysisk
Logg inn på Min side for mer informasjon om Samfunns- og allmennpsykologi (Fulltegnet) (fra 25.10.2023 til 09.05.2025) Les mer på Min Side
Påmeldingsfristen er passert.