Hopp til hovedinnhold

Designprofil

Psykologforeningen ønsker å framstå enhetlig i vår eksterne kommunikasjon. Her er retningslinjer for innholdet vi lager til ulike digitale kanaler.

Logo

Vår primærlogo i alle digitale flater er hvit eller svart med foreningens navn. Den hvite logoen skal fortrinnsvis brukes, men dersom bakgrunnen er lys, skal den svarte logoen benyttes.

I sosiale medier skal logo uten navn alltid være med på bildet eller videoen. Den skal plasseres øverst i venstre hjørne. På mørk bakgrunn brukes hvit logo og på lys bakgrunn brukes svart logo.

I dokumenter som word, pdf og annet bruker vi vår primærlogo. Denne skal være svart på hvit bakgrunn. Logoen skal plasseres i topptekst av dokumentet i høyre hjørne. Logoen skal vises på alle dokumentets sider.

Profilbilde

Vi bruker vår hvite logo på grønn bakgrunn slik som nettsiden som profilbilde i sosiale medier. Dette gjelder alle lokalavdelinger, råd og utvalg. På denne måten framstår vi som en helhetlig og tydelig avsender med profesjonell tilstedeværelse på alle flater. 

Ved noen anledninger kan det være aktuelt med andre, godkjente profilbilder. I pride-måneden juni kan logo med regnbuebakgrunn brukes. Andre anledninger som ved jubileer eller annet, vil det opplyses om.

Vi bruker samme profilbilde uavhengig av plattform. Navnet på avdelingen, utvalget eller lignende kommer fram av profilnavnet.

Typografi 

Der det er mulig skal foreningens fonter brukes. Disse er GT Alpina til overskrifter og GT America til tekst. Når vi blant annet lager innhold til sosiale medier og profesjonelt profilmateriell, skal disse fontene alltid brukes. 

Vår erstatningsfont er Segoe UI. Denne brukes i vårt daglige arbeid. Presentasjoner, Word-dokumenter, rapporter, e-post og brev settes i Segoe UI. Dette er en systemfont som alle har installert som standard. 

All tekst skal være venstrestilt. Vi sentrerer ikke tekster og forholder oss til få skriftstørrelser. På denne måten unngår vi at uttrykket blir rotete og budskapet uklart. 

Unntak fra sidestillingen er sitater, for eksempel i sosiale medier, i presentasjoner og på våre nettsider. 

Farge på tekst

Som hovedregel skal det brukes vår mørkegrønne farge på tekst. Unntaksvis skal svart brukes. 

Fargekoden til foreningens mørkegrønne farge er #004225.

Farger 

Farger er en viktig del av Psykologforeningens identitet. Vår fargepalett består av farger som skal uttrykke faglighet og troverdighet, skaper rene, gode kontraster og sikrer at vi møter kravene om universell utforming. 

Bruk alltid Psykologforeningens profilfarger i vår digitale kommunikasjon.

Ved all bruk av farger er det viktig å ta hensyn til universell utforming. Mørk tekst skal brukes på lyse farger, og hvit tekst på mørke farger. 

De fire fargespektrene skal brukes separert og i hovedsak ikke kombineres. Grønn skal brukes med grønn, rød med rød osv. 

Psykologforeningens aktører som ikke er fra foreningen sentralt, oppfordres til å kun bruke den grønne fargekombinasjonen. Ved ønske om å bruke andre farger kan kommunikasjonsenheten kontaktes.

Oppsett for ulike formater 

Hovedreglene for utforming av poster skal brukes på alle flater i sosiale medier, og her viser vi hvordan plasseringen av elementer vil fungere i ulike standardformater. 

De ulike formatene vi bruker er: 

  • 4:5 – Bildeposter 
  • 9:16 – Reels, videoer og story

Tilstedeværelse i sosiale medier 

Når vi publiserer innhold i sosiale medier, vil vi framstå som èn tydelig avsender med helhetlig tilstedeværelse i alle flater. Dette forsterker foreningens identitet. 

Gjennom bevisst bruk av profilbilde, navn, bilder, video, tekst og grafikk gjør vi oss gjenkjennelig for publikum. 

Verdt å huske i sosiale medier 

  • Vært kort og relevant, bruk klart språk. 
  • Utnytt mulighetene i de ulike plattformene. Ulike folk bruker ulike sosiale medier, og du når de best ved å bruke de publiseringsmetodene folk selv bruker. Eksempler her er «historier» med interaktive klistremerker og lignende, «reels» og arrangementer. 
  • Bruk bilder med format 4:5 (1080x1350) og videoer i 9:16 (1080x1920). 
  • Alle videoer skal tekstes. Teksten skal plasseres innenfor senter av 1:1-format. Slik vil ikke teksten gjemme seg bak annen informasjon på plattformen etter publisering. 
  • Bruk alltid våre fonter GT Alpina og GT America hvis mulig, eller erstatningsfont Segoe UI. 

Hovedregler for utforming av poster i sosiale medier

  • Bruk alltid Psykologforeningens profilfonter og profilfarger. Følg også oversikten over våre godkjente fargekombinasjoner for tekst og bakgrunn. 
  • Tekst skal settes venstrestilt. Unntak er sitater. 
  • Vår logo uten tittel skal alltid være med, og plasseres øverst i venstre hjørne. På mørk bakgrunn brukes hvit logo og på lys bakgrunn brukes svart logo. 

Lurer du på noe?

Har du spørsmål om vår designprofil? Ta gjerne kontakt med Felicia, sosiale medier-ansvarlig i kommunikasjonsenheten.

Portrettbilde av Felicia Rolf

Felicia Rolf

Kommunikasjonsrådgiver