2024

Helse- og omsorgsdepartementet har foreslått justeringer i prioriteringsforskriften. Psykologforeningen støtter forslag om at «mestring» føyes til de eksisterende tre prioriteringskriteriene «nytte», «ressursbruk» og «alvorlighet».

Vi støtter ikke de foreslåtte endringene om språklig justering fra rusmiddelmisbruk til rusmiddelavhengighet, og vi mener prioriteringsreglene for helse- og omsorgstjenester til personer uten fast opphold er for vage og i strid med menneskerettighetene.

Les høringsinnspillet til Psykologforeningen, 26.04.2024

Psykologforeningen er bekymret for at de foreslåtte omstillingstiltakene kan bidra til en svekkelse av tilbudet for pasienter med psykiske lidelser i Helse-Nord.

Vi legger til grunn at det skal være et likeverdig helsetilbud for befolkningen i Nord som ellers i landet. På grunn av avstand og geografi innebærer dette at kostnader for å drifte området godt og forsvarlig vil være høyere enn i resten av Norge.

Les høringsinnspillet til Psykologforeningen, 25.04.2024

Ekspertgruppen foreslår tiltak som har til hensikt å påvirke barnas trivsel og helse, og deres faglige og sosioemosjonelle ferdigheter. Vi støtter opp om det viktige arbeidet med å sikre at flere unge gjennomfører utdanningsløp slik at betingelsene for deltagelse i arbeidslivet, og god livskvalitet, bedres.

Psykologforeningen mener at psykologfaglig kunnskap er nødvendig for å oppnå disse ambisjonene.

Les høringsinnspillet til Psykologforeningen, 17.04.2024

Planen innfører en prioriteringsregel for psykisk helsevern i sykehusene. Men tidligere tilsvarende prioriteringsregler har ikke hatt ønsket effekt. Det må derfor konkretiseres hvordan sykehusenes etterlevelse av den nye prioriteringsregelen skal følges opp og hvilke konsekvenser det vil få dersom en ikke oppfyller kravet i tråd med stortingets vedtak.

Psykologforeningen stiller seg bak regjeringens ambisjoner om å styrke den forebyggende innsatsen, sikre befolkningen en mer tverrfaglig kommunal allmennhelsetjeneste, og å bedre det tverrsektorielle samarbeidet rundt pasienter med sammensatte behov. Særlig ligger det her en mulig samfunnsgevinst i å ta mer i bruk kunnskap og metoder som gir samtidig arbeidsrehabilitering og helsehjelp.

Les høringsinnspillet til Psykologforeningen, 10.04.2024

Psykisk helse omtales i for liten grad i NOU-en. Det er behov for å legge til grunn et mer gjennomgående bio-psykososialt perspektiv, med en helhetlig tilnærming til innholdet i tjenestene. I dette legger vi blant annet en tverrfaglig allmennhelsetjeneste der også psykologkompetanse inngår i samarbeid med fastlege og i helsestasjon for ungdom.

Vi støtter og vil fremheve det som sies om behov for kunnskapsbasert informasjon.

Les høringsinnspillet til Psykologforeningen, 21.02.2024

Det er vesentlig at pasienter med sammensatte tilstander har tilgang på nødvendig kompetanse på tvers av fagområder og spesialiseringer.

Psykologforeningen støtter en helhetlig og tverrfaglig tilnærming, og mener en stortingsmelding om akuttmedisinske tjenester bør adressere behovet for å organisere den kommunale allmennhelsetjenesten mer tverrfaglig, i tråd med anbefalingene fra allmennlegeutvalget.

Les høringsinnspillet til Psykologforeningen, 15.02.2024

Retningslinjen fremstår gjennomarbeidet, med sterk faglig forankring. Brukermedvirkning står sentralt og er reelt ivaretatt.

Flere av kompetanseområdene som nevnes i retningslinjen tilsier at psykologfaglig kompetanse bør være en integrert del av barneverntjenesten, for å sikre forsvarlige og helhetlige vurderinger og evidensbasert praksis. Tverrfaglighet er en nødvendighet for å klare å forvalte tjenestens komplekse mandat

Les høringsinnspillet til Psykologforeningen, 15.02.2024

Vi stiller oss positive til å supplere dagens prioriteringskriterier om alvor, nytte og kostnad, med et kriterium om samfunnsnytte. Dette vil i større grad understøtte betydningen av å prioritere psykiske lidelser og psykisk helsehjelp til befolkningen på et overordnet nivå.

Det er avgjørende med grundige diskusjoner om etiske dilemma, riktig operasjonalisering og vekting av et slikt kriterium.

Prinsippene som utarbeides må være forståelige, gi en ensartet praksis og understøtte gode og rettferdige beslutninger. Både på politisk nivå, på tjenestenivå og i de kliniske forløpene.

Les høringsinnspillet til Psykologforeningen, 24.01.2024

Et ekspertutvalg har gjort en helhetlig vurdering av fremtidens institusjonsbarnevern. Den aktive og reelle medvirkningen fra barn og unge i utvalgsarbeidet fremstår som et særlig vellykket grep.

Psykologforeningen støtter utvalgets anbefalinger om opprettelse av helseteam og om strukturelle endringer i barnevernet. Disse grepene er egnet til å bedre ivareta barnas behov for forutsigbarhet, stabilitet og trygge omsorgsrammer, og samtidig sikre barnas rett til nødvendig helsehjelp.

Vi støtter opprettelsen av tverrfaglig spesialisert rusbehandling for unge, og understreker betydningen av aktiv kontaktetablering og at kompetansen må gjøres tilgjengelig for barna der de er.

Vi støtter også utvalgets anbefaling om felles tilsyn ovenfor barnevern- og helsesektor. Det er vesentlig at det settes av tilstrekkelig ressurser til å implementere de foreslåtte tiltakene med nødvendig kompetanse.

Les høringsinnspillet til Psykologforeningen, 22.01.2024