– Kommunene må bruke lønn som virkemiddel for å rekruttere

Hanne Indregard Lind, visepresident med ansvar for lønns- og arbeidslivspolitikk i Psykologforeningen. Foto: Psykologforeningen
Felicia Rolf 15.04.2024

Lønnsforhandlingene i KS-området startet mandag, og visepresident Hanne Indregard Lind mener at oppgjøret må brukes til å gjøre kommunesektoren mer attraktiv for psykologer.

Mandag kl. 13 startet hovedtariffoppgjøret i KS-området. For de nesten 1.000 psykologene i sektoren avtales lønnsveksten i lokale kollektive forhandlinger ute i den enkelte kommune.

Forhandlingene vil foregå fra nå og fram mot 1. oktober. Det vil si at foreningens lokale tillitsvalgte forhandler direkte med arbeidsgiver om hele lønna.

Årets forhandlinger er viktige for rekruttering av psykologer i kommunene:

– Det er positivt at KS ser utfordringene med å rekruttere helsepersonell, og nødvendigheten av at dette prioriteres i år, sier Hanne Indregard Lind, visepresident med ansvar for lønn og arbeidsliv.

– Det er viktig at kommunene prioriterer å bruke lønnsoppgjøret på å gjøre sektoren attraktive for psykologer.

Tor Arne Gangsø, direktør for arbeidsliv i KS, har i forkant av oppgjøret vært klar på at det er ett problem som kommunene har bedt ham om hjelp til å løse, og det er mangel på helsepersonell.

Les også Akademikerne krever reallønnsvekst

Mange kommuner sliter med å rekruttere psykologer, og dermed med å tilby gode tjenester til befolkningen innen psykisk helse.

– Til tross for lovkravet som kom i 2020 om at alle psykologer skal ha psykologkompetanse, viser oppdaterte tall fra Sintef at over halvparten kommunene fremdeles mangler psykolog i de psykiske helsetjenestene til voksne, mens 48 prosent ikke har noen psykologårsverk til barn og unge, sier Lind.

For Oslo kommune, som er et eget tariffområde, starter forhandlingene 22. april. Psykologforeningen ønsker at en størst mulig andel av lønnsoppgjøret for våre nesten 200 medlemmer i Oslo kommune også skal skje lokalt.

Les også Tariffoppgjøret i Oslo kommune i gang

Fristen for å komme til enighet i de sentrale forhandlingene er tirsdag 30. april kl 24.

Viktige datoer i årets lønnsoppgjør

Frontfaget

• 15. mars: NHO-forhandlingene starter.
  • 25. mars kl 24:00: Fristen for å komme til enighet i forhandlingene.
  • 6. april kl 24.00: Eventuell meklingsfrist.

Offentlig sektor

Helse