Godkjent i Sentralstyret 6. desember 2018. Gjelder for nye oppstarter av fellesprogram fom. 1. januar 2019
Fellesprogrammet er spesialistutdanningens første steg og er obligatorisk.
Profesjonsutdanningen i psykologi har gitt forutsetninger for å møte menneskers behov for psykologisk kompetanse. Fellesprogrammet tar utgangspunkt i den faglige ekspertise og generalistkompetanse som psykologer har ervervet seg gjennom grunnutdanningen. Det blir tatt hensyn til det mangfold av arbeidsoppgaver og yrkesmessige utfordringer som den kommende spesialisten møter ovenfor enkeltklienter, organisasjoner og systemer.
Det kreves norsk autorisasjon som psykolog ved påmelding til fellesprogrammet, samt at psykologen er i veiledet praksis i et arbeidsforhold som psykolog når spesialistutdanningen starter.
Minimum 12 måneder veiledet praksis i et arbeidsforhold som psykolog
Minimum 60 timer veiledning
Minimum 96 timer kurs
Psykologen må delta på kurs som er relevante for spesialiseringsløpet samtidig med relevant praksis og veiledning. Det vil si at psykologer som følger kursene på fellesprogrammet også skal være i praksis og motta veiledning som er tilknyttet fellesprogrammet. Overveiende grad av samtidighet krever mer enn 30 timer veiledning, 48 timer kurs og 6 mnd. praksis samtidig.
Fellesprogrammet skal bidra til utvikling av holdninger og ferdigheter som psykologer behøver i sin yrkesutøvelse. Fellesprogrammet skal fokusere på psykologers behov for å integrere teoretisk kunnskap og praksis, samt danne grunnlaget for den fordypningen som en spesialistutdanning innebærer. Programmet skal bidra til å styrke kunnskapsgrunnlaget for deltakernes yrkesvirksomhet, blant annet gjennom å samarbeide med andre kursdeltagere i samme situasjon.
En psykologspesialist (jf. reglementet for spesialitetene i psykologi) har ervervet metodekompetanse, profesjonskompetanse og samarbeidskompetanse på sitt spesialområde. Disse elementene har blitt integrert i fagutøvelsen og gir avansert kompetanse til å analysere og handle i komplekse og utfordrende situasjoner. Psykologspesialisten kan i særlig grad formidle kunnskapsgrunnlaget for praksisen og revurderer sine planer og perspektiver når det fremkommer ny informasjon om eller fra klienten eller ny kunnskap fra faglige kilder.
Etter gjennomført fellesprogram (kurs, praksis, veiledning) skal psykologen ha tilegnet seg:
Fag- og yrkesetiske problemstillinger skal gis betydelig plass i praksis og veiledning og også være et gjennomgående tema for refleksjon og drøfting på kurssamlingene.
Fellesprogrammets kursdel består av kurs på minst 96 timer, fordelt over ett år. Hver samling har en varighet på 24 timer.
Kursene inneholder forelesninger, gruppearbeid og egenaktivitet over følgende obligatoriske hovedtema:
En bærende pedagogisk idé for fellesprogrammet er at utvikling av kunnskaper, ferdigheter og holdninger foregår i et læringsfellesskap. På fellesprogrammets kurssamlinger skal det legges stor vekt på egenaktivitet og erfaringsbasert læring. Som hovedregel skal teoriundervisningen utgjøre opptil halvparten av kurstiden. Kursleder utarbeider et undervisningsprogram for hver enkelt kursdag på hver samling, innenfor rammen av de gitte obligatoriske temaene.
Kurssamlingene skal tilrettelegge for refleksjon og samtale med andre deltagere om tanker og erfaringer tilknyttet de ulike temaene. Det legges opp til at deltakerne presenterer fagstoff, diskuterer problemstillinger og dilemmaer fra egen jobbsammenheng, deler refleksjoner over egen profesjonell utvikling og arbeider med felles utfordringer. Kursene skal ha en god balanse mellom teoriundervisning, praktisk ferdighetstrening og mer prosessorienterte læringsformer.
Praktiske øvelser og refleksjons- og samtalebaserte innslag skal foregå i mindre grupper. Det legges vekt på at deltakerne skal gis mulighet til å legge frem egne faglige oppfatninger i dialog med andre, for å styrke og utvikle ferdigheter i faglig kommunikasjon. Deltakernes erfaringer fra egen arbeidsplass vil bli brukt som viktig materiale i denne delen av læringsprosessen. Hver deltaker skal i løpet av kursrekken presentere minst ett forberedt innlegg som grunnlag for diskusjon i plenum eller i mindre grupper.
Kursleder skal fremme gode læringsprosesser i et trygt og støttende klima som inviterer til åpenhet. Det forventes at kursdeltakerne bidrar konstruktivt i undervisningen for å fremme læringsutbytte. Kursleder skal løfte frem relevante spørsmål og problemstillinger, bidra med erfarings- og forskningsbasert kunnskap og være en god rollemodell.
Mot slutten av hver samling skal deltakerne skrive et refleksjonsnotat på grunnlag av presentasjonene og diskusjonene underveis i samlingen.
Refleksjonsnotatene skal tydeliggjøre hva den enkelte deltaker har opplevd som særlig viktig og relevant for egen arbeidssituasjon og faglige utvikling. På den siste samlingen skal deltagerne utforme et refleksjonsnotat over sin egen utvikling i løpet av fellesprogrammet som helhet.
Fellesprogrammet krever minimum 12 måneders veiledet praksis i et arbeidsforhold som psykolog. Deltidsarbeid under 50 % stilling godkjennes ikke. For øvrig omregnes all deltidspraksis til heltidspraksis, for eksempel vil 60 % stilling kreve 20 måneders arbeid for å tilsvare ett årsverk. Slik omregning gjelder for all praksis i spesialistutdanningen.
En praksisperiode må ha en sammenhengende varighet på minimum 6 måneder i 100% stilling.
Det forutsettes minimum 60 timer veiledning av godkjent psykologspesialist etter Psykologforeningens spesialistutdanning.
I denne innledende fasen av spesialiseringen vil veiledningen være rettet mot å skape trygghet og opplevelse av mestring ved overgang fra studiet til rollen som praktiserende psykolog. Veiledningen skal bygge bro mellom teori og praksis. Psykologens evne til å reflektere over egne handlinger står sentralt i veiledningen. Standard veiledningskontrakt skal fylles ut, signeres av begge parter og sendes Psykologforeningen innen 4 uker etter oppstart av veiledningen.
Det henvises for øvrig til utfyllende bestemmelser for veiledning: https://www.psykologforeningen.no/medlem/kurs-og-utdanning/spesialistutdanningen/spesialitetene-i-psykologi/utfyllende-bestemmelser-for-veiledning-ny-ordning
Det foreligger en tematisk inndelt litteraturliste for fellesprogrammet
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.