Veiledning for psykologer som skal veilede andre yrkesutøvere - 015

31.10.2024
Avmeldingsfrist:
31.10.2024
Påmelding gjøres til kurs 1, og det er bindende påmelding til hele programmet.

Målgruppe
Målgruppen for det valgfrie programmet er psykologer som veileder andre yrkesutøvere som pedagoger, sykepleiere, helse- og omsorgsarbeidere etc. på ulike arenaer og i ulike organisasjoner. Programmet kan også være aktuelt for psykologer som arbeider i organisasjoner som ikke tilbyr helsetjenester, men hvor veiledning av andre yrkesutøvere er sentralt.

Det forutsettes at psykologen har arbeidsoppgaver som er relevante for innholdet i programmet. Eksempler på relevante arbeidsoppgaver er alle former for veiledning av andre yrkesgrupper; ledergrupper, pedagoger, helse- og sosialfagarbeidere på bo-enheter, institusjoner m.m.

Psykologspesialister kan søke opptak på kursene som vedlikeholdsaktivitet. Da stilles ikke krav til praksis og veiledning.

Målsetting
Programmet skal psykologens kompetanse i å gi veiledning til andre yrkesutøvere, både individuelt og i grupper. Psykologene har fått tilstrekkelig kunnskap til å starte opp og lede gruppeveiledning. De kan bidra til å fremme andre yrkesutøveres læring og utvikling ved bruk av veiledningsmetoder og teorier. De har kjennskap til utfordringer ved å veilede tverrfaglige grupper og metoder for å håndtere disse.

Det legges opp til variert metodikk. Ulike temaer blir presentert i form av forelesning, men siden veiledning er et praktisk fagfelt, vil det bli gjennomført gruppeøvelser på samlingene, hvor det legges opp til at hver enkelt kursdeltager får øve seg i rollen som veileder og mottar direkte tilbakemelding fra kurslederne. Det blir gitt metodeopplæring i grunnleggende veiledningsmetoder, i tillegg til drøftinger både i plenum og i grupper. Mellom samlingene blir det gitt ulike hjemmeoppgaver som anbefales gjennomført mellom samlingene i de veiledningsforholdene som deltakerne selv veileder.

Se målbeskrivelsene for de enkelte valgfrie programmene for hvilke krav som gjelder spesifikt for disse programmene.

Sjekk om det valgfrie programmet er godkjent til den spesialiteten du utdanner deg til.

Gjennomføring
Valgfritt program og obligatoriske kurs kan ikke gjennomføres samtidig.

Det er krav til overveiende grad av samtidighet i praksis, veiledning og kursdeltakelse i spesialistutdanningen. For valgfritt program må du ha mer enn 30 timer veiledning, 32 timer kurs og 6 md. praksis samtidig. Du må være i praksis på 3 av 4 kurs.

Privatpraksis på et psykologkontor/institutt i spesialistutdanningen kan kun godkjennes for en begrenset periode på ett år og etter søknad. Se søknadsskjema med betingelser for godkjenning av privatpraksis på våre nettsider (kurs og utdanning/spesialistutdanning/skjemaer)

Etter kurset skal deltakerne forstå forskjellen på ulike veiledningsoppdrag og oppdragets konsekvenser for forventningsavklaring, veiledningsform og kunne sette veiledningen inn i en riktig kontekst ut fra organisasjons- og tverrfaglig kompetanseforståelse.

Forventet læringsutbytte:

• Kunnskap om ulike typer veiledningsoppdrag og hva som kan kjennetegne disse
  • Kunnskap om å se veiledningsoppdraget i sammenheng med rolleavklaring (er ansvaret avklart med arbeidsgiver, eller er det psykologens oppgave å være med på å definere rollen?)
  • Kjennskap til ulike ansvarsområder, etikk og rammer
  • Økt organisasjonsforståelse
  • Økt forståelse for betydningen av tverrfaglig kompetanse

40VE124015
Fysisk

Etter kurset skal deltakerne ha forståelse for hvordan relasjoner vil påvirke veiledningen (kollegaer, interne/eksterne konsulenter, samarbeidspartnere) og hvordan ulike gruppeprosesser i veiledningen oppstår og håndteres. Videre skal deltagerne vite hvordan man gir tilbakemeldinger i gruppe på best mulig måte.

Forventet læringsutbytte:

• Økt relasjonskompetanse, herunder hvordan relasjoner påvirker veiledningen
  • Kunnskap om ulike grupper og gruppeprosesser (terapi vs.veiledning)
  • Kunnskap og ferdigheter i hvordan gi og få hensiktsmessige tilbakemeldinger, både ved individuell veiledning og i gruppeveiledning
  • Kunnskaper og ferdigheter i gjennomføring av reflekterende team

40VE225015
Fysisk

Etter kurset skal deltakerne ha kjennskap til egne «blind spots» og hvordan gi tilbakemeldinger på andres. Samlingen skal gi forståelse for ulike fagetiske utfordringer som kan oppstå i veiledning og erfaring med å sette seg inn i «den andres posisjon».

Forventet læringsutbytte:

• Kjennskap til egne «blind spots» og hvordan man kan bli bevisst på disse i en veiledningssituasjon
  • Kjennskap til ulike fagetiske utfordringer som kan oppstå i veiledning
  • Kompetanse i «tuning in» veiledningsmetodikk

40VE325015
Fysisk

Etter kurset skal deltakerne kunne velge metode ut fra problemstilling, gi veiledning med fokus på prosess og sak, ha kjennskap til gruppeledelse, samt kvalitetssikring av eget og andres arbeid.

Forventet læringsutbytte:

• Kunnskap om ulikt fokus i veiledningen (prosessfokus vs. saksfokus)
  • Økt kompetanse på selvledelse og gruppeledelse
  • Kompetanse på undervisning i veiledning
  • Kunne velge metode ut fra problemstilling
  • Økt kompetanse i kvalitetssikring av eget og andres arbeid

40VE425015
Fysisk
Logg inn på Min side for påmelding til Veiledning for psykologer som skal veilede andre yrkesutøvere - 015 (fra 05.12.2024 til 05.12.2025) Påmelding på Min Side