Kurskategori:
16.05.2024
Avmeldingsfrist:
25.04.2024

Alle kursene til årets Festspill finner sted på Radisson BLU Royal Hotell Bryggen.

Overnatting

Det vil være et begrenset antall rom på Radisson BLU Royal Hotel Bryggen. Dersom dette er aktuelt for deg, kan du bestille hotell her.

Bestilling av hotellrom er ikke i regi av psykologforeningen og derfor opp til den enkelte kursdeltaker. Tidligere erfaringer tilsier at det lønner seg å være tidlig ute med å bestille overnatting ifm. Festspillene.

Målgruppe
Psykologer som arbeider med psykoterapi eller andre former for psykologisk behandling. Kursinnholdet vil også være relevant for psykologer som primært arbeider med forebyggende og helsefremmende arbeidsmetoder.

Målsetting
Målet med kurset er å gi fordypning i hvordan det å forholde seg til eksistensielle grunnvilkår har betydning for psykologisk vekst for begge parter i behandlingsrelasjonen.

Kurset gir kunnskap om
  • den eksistensielle psykologiens perspektiv på eksistensielle grunnvilkår.
  • hvordan måten mennesker forholder seg, eller unngår å forholde seg, til slike grunnvilkår spiller en sentral rolle i psykisk helse og uhelse.
  • terapeutiske arbeidsmetoder hvor eksistensiell bevissthet og refleksjon inngår i arbeidet med konkrete livsproblem.
  • måter psykologen kan arbeide med egen eksistensiell bevissthet for å best mulig ivareta og utvikle seg selv som hjelper, med særlig søkelys på utfordringer knyttet til perfeksjonisme og opplevelse indre krav.

Kursinnhold
Kurset vil kombinere teoretisk og praktisk innføring i det eksistensielle perspektivet, og hvordan dette kan benyttes, både i terapeutisk arbeid og som del av psykologens selvivaretakelse. Kurset har et eksistensielt-integrativt perspektiv, som mest spesifikt integrerer psykodynamiske, opplevelsesorienterte og mindfulness-baserte arbeidsformer med et eksistensielt perspektiv på endring og vekst.

Undervisningsmetode
Forelesning, øvelser, videoeksempler og dialog.

Om kursleder
Per-Einar Binder er professor i klinisk psykologi ved Psykologisk fakultet, Universitetet i Bergen, og psykologspesialist med fordypningsområdene psykoterapi, barn- og ungdom, og voksenpsykologi. Hans forskningsinteresser innbefatter eksistensiell og filosofisk psykologi, og studier av identitet, perfeksjonisme og personlige endringsprosesser i og utenfor terapirommet. Binder har skrevet en rekke fagbøker, av særskilt relevans for kurset er bøkene «En kort introduksjon til eksistensiell psykologi» og «Hvem er jeg? Om å finne og skape identitet».

Mottakelse
I anledning utdelingen av Psykologprisen 2024 ønsker psykologforeningen å invitere alle våre kursdeltakere og forelesere på Festspillkursene til prisutdelingen og en gratis sosial sammenkomst torsdag 30.mai kl. 19.00 på Radisson Blu Royal Hotell Bryggen. Det vil bli servering av mat og drikke, med anledning til å møte kollegaer til sosialt samvær.
Hvem som får Psykologprisen 2024 forblir en hemmelighet frem til vi møtes på Radisson Blu Royal Hotel, Bryggen, 30.mai kl. 19.00.
Du melder deg på ved påmelding til kurset du ønsker å delta på.

Logg inn på Min side for påmelding til Festspillkurs: Eksistensielle perspektiv på psykoterapi og selvivaretakelse - 012 (fra 30.05.2024 til 31.05.2024) Påmelding på Min Side