Kurskategori:
16.05.2024
Avmeldingsfrist:
25.04.2024

Psykologer og leger (Psykologer vil bli prioritert).

Målsetting
Å gi deltakerne en økt forståelse av hva autismespektertilstander er og å gi en oversikt over tiltak som kan være hensiktsmessige for personer med autismespektertilstander som har et evnenivå innen normalområdet («Asperger syndrom»).

Kursinnhold
  • Introduksjon til autismespektertilstander (historikk)
  • Kjernevansker hos personer med autismespektertilstander
  • Komorbiditet hos personer med autismespektertilstander
  • Kognitiv atferdsterapi for angstlidelser og PTSD (CT-PTSD)
  • Tilrettelegging av kognitiv atferdsterapi hos personer med autismespektertilstander
  • Tilrettelegging i skole og arbeidssituasjon
  • Tiltak for personer med autismespektertilstander
  • Undervisningsmetode
  • Forelesning med powerpoint og gruppearbeid.
Alle kursene til årets Festspill finner sted på Radisson BLU Royal Hotell Bryggen.
Om kursleder
Jon Fauskanger Bjåstad er psykologspesialist og har doktorgrad i klinisk psykologi. Han arbeider som forskningssjef for Klinikker for psykisk helsevern i Helse Stavanger og ved Institutt for militærpsykiatri og stressmestring (IMPS) i Forsvaret. Han har lang erfaring fra BUP innen arbeid med autismespekterforstyrrelser hos barn og ungdom. Som del av sin kliniske doktorgrad i Australia har Bjåstad jobbet sammen med Professor Tony Attwood som er en internasjonalt anerkjent ekspert på Asperger syndrom og autismespektertilstander. Han er godkjent veileder i kognitiv terapi av Norsk Forening for Kognitiv Terapi (NFKT).

Mottakelse

I anledning utdelingen av Psykologprisen 2024 ønsker psykologforeningen å invitere alle våre kursdeltakere og forelesere på Festspillkursene til prisutdelingen og en gratis sosial sammenkomst torsdag 30.mai kl. 19.00 på Radisson Blu Royal Hotell Bryggen. Det vil bli servering av mat og drikke, med anledning til å møte kollegaer til sosialt samvær.
Hvem som får Psykologprisen 2024 forblir en hemmelighet frem til vi møtes på Radisson Blu Royal Hotel, Bryggen, 30.mai kl. 19.00.
Du melder deg på ved påmelding til kurset du ønsker å delta på.

Overnatting

Det vil være et begrenset antall rom på Radisson BLU Royal Hotel Bryggen. Dersom dette er aktuelt for deg, kan du bestille hotell her.

Bestilling av hotellrom er ikke i regi av psykologforeningen og derfor opp til den enkelte kursdeltaker. Tidligere erfaringer tilsier at det lønner seg å være tidlig ute med å bestille overnatting ifm. Festspillene.

Logg inn på Min side for påmelding til Festspillkurs: Autismespektertilstander: Forståelse av kjernevansker og tiltak - 005 (fra 30.05.2024 til 31.05.2024) Påmelding på Min Side