22. mars 2023 (endret 07. juni 2023)
Her får du informasjon om hvordan du kan klage/henvende deg til Fagetisk råd (FER)
Fagetisk råd behandler klager og henvendelser som vedrører våre medlemmers fagetikk. Deres mandat er å heve fagetisk refleksjon hos Psykologforeningens medlemmer, og bidra til at psykologer gjør bedre etiske valg i fremtiden.
For at Fagetisk råd skal behandle en klage, må psykologen være medlem av Psykologforeningen. Rådet har ikke mandat til å føre tilsyn med eller undersøke eller vurdere medlemmers faglige arbeid.
Alle som kontakter Fagetisk råd skal få svar på henvendelsen sin, og informasjon om hvordan rådet følger den opp. Klagesaker behandles ved å ha en reflekterende samtale med psykologen om etiske problemstillinger som saken reiser.
Det er de etiske prinsippene for nordiske psykologer som er førende for Fagetisk råd sitt arbeid. De kan du lese i sin helhet her (LENKE).
Fagetisk råd har ikke sanksjonsmulighet overfor medlemmene av Psykologforeningen. Målet med samtalen er derfor refleksjon og læring. Dersom rådet i løpet av saksbehandlingen får opplysninger om at det kan foreligge forhold som vil kunne medføre reaksjon etter helsepersonelloven, vil de melde dette til tilsynsmyndigheten.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.