Rune Flaaten Bjørks blogg

Rune Flaaten Bjørk

Rune Flaaten Bjørk blogger på egne vegne om blant annet forebygging, kommunepsykologi og barn og unges psykisk helse. Han har jobbet i psykisk helsevern for barn og unge og Bærum kommune og er nå universitetslektor ved Universitetet i Oslo.

«Onkel Skrue elsker å telle penger. Pengene er for ham ikke et middel for å oppnå noe fornuftig, men er blitt et mål i seg selv. Slik er det også blitt med tellingen i helsevesenet. Tellingen er, ifølge systemets indre logikk, viktigere enn behandlingen», skriver Rune Flaaten Bjørk. (Foto: Divina Epiphania/Shutterstock)

Politikerne innførte for en del år tilbake markedstenkningen i helsevesenet. Sykehus er ikke lenger sykehus, men foretak. Nå er den nye regjeringen snart på plass. Vil den også leke butikk?

Petter Aaberg og Sverre Kvamme i dokumentarfilmen Nattebarn. (Foto: Indie Film)

Da Petter stod på en bro i Lofoten og ville hoppe, bestemte bestekameraten Sverre seg for å hjelpe ham. Sammen laget de en vakker film om unge mennesker som sliter psykisk.

(Illustrasjonsfoto: Shutterstock)

Lidelsestrykket skal være høyt for å få hjelp i spesialisthelsetjenesten, og mange henvisninger til BUP og DPS blir derfor avvist. Noen oppsøker private tilbud isteden, men ikke alle har råd til private psykiske helsetjenester.

Heldigvis for oss foreldre, er vi ikke på gjenvalg hvert fjerde år. Politikerne, derimot, som nå ukentlig setter grenser for oss med korona tiltak, bekymrer seg nok litt for gjenvalg til høsten.

Foto: Shutterstock

Psykiske vansker hos foreldre er vanskelig å snakke om. Det er vanskelig for barna å se at foreldrene lider, og det er vanskelig for foreldre å snakke med barna om lidelsen.

Foreldre og sønn som sitter på en benk med ryggen til kamera

Foto: Shutterstock

Jeg har jobbet 15 år som psykolog med barn og ungdom, men aldri selv prøvd å være foreldre til en tenåring. Ikke før nå. Nå har jeg to tenåringer i huset.

Barn med tegninger foran ansiktet

Foto: Shutterstock

Emosjonssosialisering har vært lite forsket på her til lands. I en ny studie ser vi på sammenhengen mellom foreldres emosjonssosialisering og barnas emosjonsforståelse og atferdsvansker.

To figurer som sitter på en klokke

Foto: Shutterstock

Vi har høye forventninger til helsevesenet. Naturlig nok. Men det er lett å glemme at smerte, uforutsigbarhet og treghet i systemet også er en naturlig del av livet.

Frustrert mor foran pc, barn hopper på sofa i bakgrunnen

Foto: Shutterstock

Vi må hindre spredning av korona viruset. I disse dager er det derfor mange familier som går oppå hverandre hjemme. Det kan bli en ekstra belastning for familien.

Mann som sitter i gresset

Blir vi sykere eller lykkeligere av å kjenne mer etter? Bør vi bli bedre kjent med oss selv, eller er vi allerede selvopptatte, navlebeskuende, engstelige og deprimerte nok som det er?