Fiendtlig og trygt

Vi vil ikke ha troll under broene våre. På Sinsen og Sandaker ble problemet løst med kampestein. Der kan de ikke lenger sove, de som ikke har noe annet sted å gjøre av seg. I Storbritannia har fenomenet anti-homeless-spikes ført til twitterstorm.

Digre steinblokker under motorveibroene gjør det umulig å oppholde seg der. Så der kan de ikke lenger sove der, de som ikke har noe sted å gjøre av seg. Mer og mer, og på smartere måter, innrettes det offentlige rommet slik at bruken begrenses til den mest effektive og hensiktsmessige. Parkbenker får armlener eller individuelle seter, ikke for at de skal være bedre å sitte på, men for at det ikke skal gå an å ligge på dem. Lave vinduskarmer, kanter rundt blomsterbed og tilbaketrukne hjørner utstyres med pigger, etter samme prinsipp som piggene som holder duene borte. Duer er rotter med vinger. Vi vil ikke ha dem rundt oss, og innretter byrommet deretter.

Det går en grense ved de piggene. Armlener og kanter som er for skrå til å ligge på eller utstyrt med «utsmykning» er så sin sak - det ser upåfallende ut, noen ganger nesten pent. Den fiendtlige intensjonen, at de er laget slik for å hindre visse former for opphold i det offentlige rom, er ikke så synlig før du eventuelt prøver å gjøre noe annet enn det designerne hadde tenkt. Men pigger, det minner for mye om middelalderen eller regimer vi ikke liker å ligne. I Storbritannia har kjeden Tesco blitt nødt til å fjerne pigger som skulle holde uteliggere borte . Twitterstormen og innsamlingen av tusenvis av underskrifter på Facebook ble en så ubehagelig form for oppmerksomhet at man heller vil prøve å holde uteliggerne borte på andre måter. Begrepet «fiendtlig arkitektur» summer på nettet. Bilder av anti-homeless-spikes  og andre tiltak høster avsky og protester. Det arkitektoniske uttrykket for hatet mot de svake og utsatte blir så alt for tydelig. Det er jo selve urettferdigheten vi ser bygget inn i stedenes arkitektur. Høye gjerder, pigger og overvåkning er bare nødvendige når de sosiale forskjellene er så store og så urimelige at de må opprettholdes med slike svært konkrete former for strukturell vold.

Men det var dette med rotter med vinger. Det var dette ubehaget som følger med visse aktiviteter og måter å oppholde seg i byrommet på. Det er jo et gode for oss skikkelige mennesker å slippe alle disse folkene som bare henger rundt med de uærlige hensiktene sine. Tiggerne og lommetyvene. Ungdommen som bråker med skateboardene sine, eller som bare står i flokk og snakker høyt og ser truende ut. Folk som står på gata og henger, hva venter de på? Kjøp og salg, møter vi ikke har lyst til å se eller vite om...

Vi som blir forarget over gated communities må innrømme at også vi helst vil slippe utryggheten og det uskjønne. Hvis vi kan slippe å se fattigdom og stygghet, da vil vi vel gjerne det. Det er lett å la seg provosere over Tesco og «de rike» som bygger seg inne i sine virkelighetsfjerne omvendte fengsler, bygget for å stenge de fæle ute i stedet for inne. Men heller ikke vi har så lyst til å ha asylmottak i nabolaget, sosialleiligheter i borettslaget eller tiggere på trappa. Vi har bare ikke så lyst til at fiendtligheten i mottiltakene skal være så påtrengende.