Er det lurt med psykisk helse som eget skolefag?

I det siste har forslaget om psykisk helse som fag i skolen kommet fra mange kanter, fra lærere, foreldre, psykologer, og fra brukere av psykisk helsevern. Er det et godt forslag? Jeg er ikke helt sikker på det.

Psykisk helse er vel ikke noe barn skal skaffe seg selv, gjennom å læreferdigheter på skolen? Psykisk helse er heller det som oppstår i barn når de er omgitt av god omsorg fra voksne, både hjemme og på skolen. Når de har anledning til å leke med hverandre, og får hjelp når det skjærer seg. Veldig kort sagt.

Selvhjelp for barn?

Jeg er redd for at forslaget om psykisk helse som en del av timeplanen, forskyver fokuset bort fra de voksnes ansvar for barns ve og vel gjennom hele oppveksten og over til selvhjelp for barna. Jeg tror ikke det er intensjonen bak forslaget, men jeg lurer på om effekten kan trekke i den retningen, altså at barn får mer ansvar for egen psykiske helse enn deres psykiske helse har godt av.

Kanskje bør vi heller satse pengene på opplæring og bevisstgjøring av voksne som har ansvar for barn. Opplæring om hva barn trenger for å utvikle en sunn selvfølelse og hvordan deres kontinuerlige behov for trygge relasjoner og tilgjengelig omsorg kan ivaretas, også på skolen. Kanskje er det på lærerskolen psykisk helse skal sterkere inn som fag, ikke på barneskolen?

Indre og ytre verden

Når dette er sagt: Jeg tror også at det kan være lurt og nyttig at skolen snakker enkel og grunnleggende psykologi med barna. På den måten kan alle barn (ikke bare de som lærer om det hjemme) får hjelp til å håndtere den sosiale verden og sin egen indre verden og på hensiktsmessige måter.

Jeg har sans for verktøy som Psykologisk førstehjelp , hvor barn lærer om røde og grønne tanker: 

Eller VIP, Veiledning og Informasjon om Psykisk helse hos ungdom , til bruk i videregående skole.

De voksnes kompetanse

Poenget mitt er at slike tiltak ikke er det viktigste for å styrke skolen som arena for å fremme barns psykiske helse. Jeg mener undervisning av barn om psykisk helse kommer et godt stykke ned på lista. Øverst på lista ligger innsats som fremmer de voksnes kompetanse og bevissthet om barns psykologiske og relasjonelle behov.

Voksne er i denne sammenheng alle som jobber direkte med barn i barnehage, skole og skolefritidsordninger.

Kommentarer

Share |
Developed by Aplia and ABC Data - Powered by eZ Publish - Om informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.