Balansepunkter

Det er så mange som mister balansen. Stress, prestasjonsjag, spiseforstyrrelser, kosmetisk fiksing, overforbruk – folk dultes til stadighet ut av balanse og stuper ut i det ekstreme. Det er som om selve tidsånden motarbeider vår egen balansering. Kanskje fordi vi er så raske at vi nesten klarer å løpe fra oss selv?

Menneskehjernen er utviklet over flere millioner år, men i løpet av de siste to-tre hundreårene har denne langsomhetens hjerne skapt en hastighetens revolusjon. Teknikk og teknologi gir muligheter og attraksjoner i så stort omfang og med en slik hurtighet, at vi blir overstimulerte og mister balansen.

Likevel er det noen som klarer balanseringen ganske bra.

Tidstyv

For noen er internett en tidstyv og en kontinuerlig informasjonsmessig flomkatastrofe, mens andre surfer på toppen, uten å falle uti særlig ofte. Det er nyttig og moro å kunne kommunisere med folk overalt, i kjapp sanntid eller i lange, uttenkte postinger man gleder seg til å få, nesten som attenhundretallets konverserende korrespondanse, bare at nå kan alle som vil være med. Noen søler ufattelig med tiden, mens andre leser og skriver mer og bredere enn noen generasjon noen gang har gjort.

Mange ungdommer har knapt ett minutt hvor de unnslipper utenfra-blikket på seg selv. ”Hvor mange likes?” er spørsmålet i den intensiverte selvbevisstheten – men jammen er det også mange som nå ser og blir sett, som før var bortgjemte og alene. Uansett hvor fremmed, merkelig og isolert du føler deg, er nettet fullt av folk som gjenkjenner og anerkjenner deg som en av sine.

Flinkhet og sunnhet har endret seg fra å være dyder og goder til å bli krav som vi selv må sette grenser for. Alle trenger å være flinke til noe, ha ett eller flere mestringsområder som gir den gode følelsen av å få til. Flinkhet blir til stress når ”flink”blir det eneste man har lov til å være, hele tiden. Desto mer deilig er det å se når noen hengir seg til avslappet ikke-mestring. Har du sett bloggen der Renate Karidotter Podhorny viser fram sitt normale liv, inkludert sitt rotete hjem.

Drømmehjem-blogger

Motvekten til drømmehjem-bloggene blir bare enda mer perfekt av at den ikke blir oppdatert alt for ofte.

Hva er det de gjør riktig, disse som ser ut til å ha funnet balansen?

Kanskje det har noe med ambisjoner å gjøre. Ikke sånn at vi alle bare skal senke kravene til oss selv – mange av de som er i god balanse presterer utrolig mye, samtidig som de både trener og bor pent. Det er vel kanskje heller slik at ambisjonen kan være å finne balansepunkter heller enn total balanse. Ingen, eller veldig få, klarer å finne den perfekte balansen i livet generelt. For de fleste blir et slikt mål bare enda en måte å plage seg selv på. Men alle kan finne balansen på noen områder som vi selv bestemmer at er viktige, og hvor vi har en rimelig sjanse til å lykkes.

Det rare i vår tid, som legger så mye ansvar, men også frihet på den enkelte, er at så mange velger de samme balansepunktene, og forventer at så mye annet skal falle på plass hvis bare dette ene er i balanse. Særlig det ekstreme arbeidet med utseendet og de ytre lykkemarkørene som lyser imot oss som enorme feilinvesteringer. Joda, verden er et eneste kaos. I letingen etter noe å holde fast i er det lett å bli sugd inn i nettets mange dumme spill, billige opphisselser og lettvinte bekreftelser. Det er lett å tro på at alt ville føles annerledes, tryggere, morsommere, mer på plass, hvis bare kroppen eller interiøret lignet mer på bildene.

Søte mennesker

Vi er søte vi mennesker – så utrolig lette å forføre, på de aller fleste områder. Se for deg følgende tanke-eksperiment: Regjeringen bestemmer at alle skal få installert en ekstra kran på kjøkkenet med gratis øl og vin. Andelen ikke-alkoholikere blant oss ville antakelig raskt kommet i mindretall.

Å regulere seg er vanskelig når så mye er tilgjengelig. Derfor er balanse på viktige områder sannsynligvis trumfkortet både for individet og fellesskapet i vår tid.

Vi ønsker godt nytt år til alle, og velkommen til en avslappet jakt på gode balansepunkter.