Joar Øveraas Halvorsens menneskerettighetsblogg

Joar Øveraas Halvorsen blogget som medlem av Menneskerettighetsutvalget i Norsk psykologforening. Bloggen er avsluttet.

De sterkeste røstene for en psykologi som er en aktiv del av politisk endring og frigjøring, finner vi i dag i deler av verden som domineres av fattigdom og undertrykking. Potensialet er langt større. Under Den europeiske psykologikongressen (ECP2009) i Oslo 7. - 10. juli samler vi erfaringer fra psykologers engasjement og virksomhet på området under overskriften ”Peace, Human Rights and Psychology”.

Sosioøkonomiske variabler, som boforhold og økonomiske levekår, er av særlig betydning for personers fysiske og psykiske helse, deres verdighet og mulighet for deltakelse i det sosiale liv. Vet vi nok om det, vi som organiserer hjelpetilbudet i psykisk helsevern?

The reason for fighting
I never got straight
But I learned to accept it
Accept it with pride
For you don't count the dead
When God's on your side. Bob Dylan

Støvet etter Israels intense krigsføring mot Hamas på Gazastripen har så vidt lagt seg og ødeleggelsene som kommer til syne er massive. De umiddelbare menneskelige omkostningene er ufattelige.

“To believe that politics can be divorced from psychology is to confine the field (of psychology) to artificial boundaries that limit its potential for improving human well-being and social justice.” Fox and Prilleltensky, 1996

Eller for å si det på en annen måte: Psykologer har en viktig rolle for å gjøre menneskerettighetsvernet så fullstendig og effektivt som mulig. Men det krever at vi er villige til å engasjere oss samfunnspolitisk så vel som helsepolitisk.