NHOs skremselsfelle

Bilde av plakat med advarsel om naturkatastrofer. Foto. YAY Micro.

Norsk næringslivs fremste organisasjon, NHO, kommer på sin årskonferanse 5. januar med en dyster fremtidsbeskrivelse av Norge. Vi vil treffes av eldrebølgen, av trygdebølgen og av en bølge med tilflyttere fra andre deler av verden. Norge kan gå konkurs påstås det på NHOs websider i et forsøk på å skremme oss til å endre handlingsmønster. Mye tilsier at strategien vil mislykkes.

Uansett om man deler NHOs virkelighetsoppfatning, eller deres beskrivelser av nåtid og fremtid, så er det er viktig med debatt om grensene for velferdsstaten, om prioriteringer og politiske veivalg. Men med denne kampanjen fra NHO avslører de nok at de har bedre greie på hva som skaper gode overskrifter i avisene, enn hva som påvirker tanker, følelser, holdninger og atferd i befolkningen. Hvis målet med det de nå gjør, er å få Ola og Kari Nordmann til å våkne, tenke nytt og endre holdninger og atferd – så står kampanjen til stryk.

Gå til NHOs nettside.

Det å forsøke å skremme noen til å endre seg fungerer svært sjelden. Enda mindre fungerer det dersom dem du vil påvirke er rimelig godt fornøyde med tilværelsen. Et godt eksempel på dette er holdningen til klimaendringene. Her har det ikke manglet på skremsler. Vi har sett filmer og illustrasjoner av storbyer og hele land under vann. Vi har fått servert den ene skremmende prognosen etter den andre i årevis. Men fortsatt er det svært få i Norge som er villige til å endre atferd for å bidra til å bedre klima, og Norge er det landet i vesten der forbruksøkningen har vært sterkest i vekst de siste årene. På spørsmål om vi er opptatt av klima er svaret stort sett labert. Og de partiene i Norge som har klima som en av sine viktigste saker er marginalisert. Alle skremselskampanjene har altså ikke engang bidratt til å endre holdningene vi har. Og fra psykologien vet vi jo alt selv fra det å ha en holdning, til å handle på grunnlag av den, er en lang vei.

NHOs forsøk på å skremme oss til å endre oss støter også mot nærmest alt vi vanligvis får høre om oss selv. Norge er kåret til verdens beste land å bo i gjentatte ganger. Vi skrytes opp i skyene på den ene internasjonale statistikken etter den andre. Og selv om NHO sier at vi har stadig flere utenfor arbeidslivet, så er faktum at Norge har en av de høyeste sysselsettingsgradene i verden. Og andelen av befolkningen som står helt utenfor arbeidslivet har blitt redusert kraftig de siste 10-15 årene, til tross for at vi har en økning i antall som får trygdeytelser.

Med dette bakteppet er det ganske sikkert at NHOs strategi vil føre til lite annet enn at de holdes varme i media i noen dager, kanskje en ukes tid. Og det som er synd er at det er slik Norge har blitt. De sentrale samfunnsaktørene som NHO virker å være mer opptatt av mediastrategi og hippe utspill, enn av å skape gode debatter, og bidra til langsiktige samfunnsendringer. Det er kanskje den største trusselen mot den samfunnsmodellen vi alle verdsetter i Norge.

Kommentarer

Emneord: kommunikasjon

Share |
Developed by Aplia and ABC Data - Powered by eZ Publish - Om informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.