Frykt som våpen

Øye som bli scannet. Foto. YAY Micro

Som mennesker, har vi instinktive behov for å forsvare oss mot det vi frykter. Det vet de radikale islamistene. Deres mål er å skape motstandere av oss, som full av frykt og overbevisning om vårt eget vel bevarte rasjonale flommer over av troen på at den kampen vi kjemper, den friheten vi innskrenker for å beskytte oss, de sønner og døtre vi ofrer på slagmarken og det ragnarokket vi må utløse for å forsvare oss, er rettferdig.

De må konsturere korstoget som ikke er der. De må lage sort/hvitt-tenkende motstandere som er villige til å ofre seg i kamp. De må skape en fiende i sitt eget bilde. Like radikalt, like ensrettet, like overbevist om rett og galt som dem selv. Og de bruker det mektigste våpen de kan bruke: Menneskets psykologi.

De som representerer denne marginale gruppen radikale muslimer har selvsagt lest bøkene til den verdenskjente psykologiprofessor og ondskapsforsker Phillip Zimbardo , og vet at ondskapen kan vekkes hos alle. De vet at den rette settingen, den rette virkelighetsopplevelsen, kombinert med sort/hvitt tenkning og inn- og utgruppe- definisjoner kan føre selv de mest vennligstilte inn i mørket. The Lucifer Effect kalles det i psykologien. Alle radikale bevegelser i historien har utnyttet den.

Det er lett å kjenne igjen dette spillet. Det uspant seg for hele verden etter 11. september 2001. Verden gikk i sjokk. Nå kunne det skje hvor som helst. Når som helst. Vi var i krig over alt. Og fienden var alltid skjult, utydelig og flyktig. Plottet var som tatt ut av lærerboken for hvordan man skaper selvoppfyllende profetier som gagner et høyere mål. Radikal Islam vet hva de driver med. Da kan mennesker. De kan psykologi.

En av denne radikale bevegelsens lærlinger har med ett dukket opp i mediebildet i Norge. Mohyeldeen Mohammad kom med dårlig kamuflerte trusler om 11. september på norsk jord. Han gikk ut og støttet drap på homofile. Det er lett og se at denne unge mannen har studert metodene hans frender i fjellene i Afghanistan har benyttet seg av tidligere. Han vil vekke oppsikt. Han vil nøre opp under frykten. Han vil danne grobunn for skepsisen til muslimer og hatet mot Radikal Islam.

Ved å gå svært høyt på banen vil jeg tro læreboken hans i politisk påvirkning, forteller ham at hans sak vil få et eget momentum. Jeg tipper han kan slå opp på et eget kapittel i boken sin og lese om hvordan man sikrer at sentrale politikere i det landet man ønsker å påvirke, tar åpenlyst avstand fra islamistene, deres sak og deres mål. Og hvordan de samme politikerne tar truslene på alvor, og begynner å snakke om dem som noe som er i ferd med å skje, og som man må være redd for. Jeg tror boken inneholder kapitler om hvordan språk skaper virkeligheten, og hvordan man kan få dem man ønsker motstand fra til å definere seg nettopp som motstandere. Dette er elementært, som Sherlock Holmes pleide å si til Dr. Watson.

Dette er god gammel gruppe-psykologi fra grunnfag. De vil ha inn- og utgrupper. De vil ha radikal motstand, nøret opp av frykt. Og de identifiserer lett hvem de kan spille på i det norske politiske landskapet for å få dette til.

Den største trusselen for Radikal Islam sitt mål om å skape en fiende i sitt bilde som de så kan kjempe ”Det Hellige Slaget” mot, er at vi avslører den psykologisk manipulative virksomheten de har bygget sin kamp på, og overvinner frykten.

Selvsagt skal vi ikke være naive. Vi skal ikke nekte for at enkeltpersoner og grupper kan utgjøre en trussel. Politiets etterretningstjeneste skal gjøre sin jobb, passe på at vi vet hvem de er og hva de gjør, og om nødvendig nøytralisere trusselen. Men i det store bildet er dialog som gift for Radikal Islam sin sak. Derfor skal vi ikke knytte neven, mistenkeliggjøre enhver muslim vi møter, tette landegrensene og dyrke frem et blendahvitt Norge som svar på Mohyeldeen Mohammads og hans venners trusler. Vi skal avsløre det de holder på med og bringe det ut i lyset, sammen med det store flertallet av muslimer som like mye som alle andre ønsker å leve i fred. Vi skal vise dem at det som gjør oss sterke er vår evne til å være åpne, ikke dømme andre, dyrke friheten og ikke la oss styre av primitive reaksjonsmønstre.

Mot slike motkrefter vil ikke Radikal Islams våpen ha noen effekt.

Kommentarer

Developed by Aplia and ABC Data - Powered by eZ Publish - Om informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.