Folkehelse

Psykisk helse i alt vi gjør

Gutt med globus

God psykisk helse er en av de viktigste byggesteinene i et godt liv. Vi må lage gode miljøer for barna våre, der helse skapes; i barnehagen, på skolen og i fritiden.

God psykisk helse er grunnlaget for god selvfølelse, omsorgsevne og livsmestring og en av de viktigste byggesteinene i et godt liv. Trives vi og mestrer utfordringene der vi tilbringer tid, styrkes det psykologiske immunforsvaret, og vi slipper personlige og samfunnsmessige kostnader med reparasjoner.

Tenk deg hvilken viktig rolle barnehagene har

….for å fremme god psykisk helse. «Alle» barn er i barnehagen i den delen av livet som har størst innflytelse på hvordan vi utvikler hjernen og følelsene våre. Et trygt og omsorgsfullt barnehagemiljø gir en god plattform for å lære om seg selv og verden.

Tenk deg et skolemiljø

……med høy bevissthet om hvordan vi skaper et inkluderende miljø som har betydning for elevenes psykiske helse, som bidrar til å forebygger mobbing.

Les kronikkene:

Tenk deg en læreplan

…..som gir barn og unge det de trenger av kunnskap for å forstå seg selv og ta gode valg i livet; kunnskap om tanker, følelser og atferd.

Og tenk deg fritidsarenaenes

….sentrale rolle for å forebygge utenforskap; hvordan mannskapet av ildsjeler daglig bidrar til barn og unges psykiske helse: De ser tiåringen som har begynt å knuffe på håndballtreningene, ungdommen som virker mer passiv og sløv enn før. Og kanskje vet de hvem som trenger skyss fordi det er sykdom i familien eller fordi familien ikke har råd til bil.

Psykologer kan bidra med kunnskap om hvordan lage gode miljøer i barnehager, skoler og på fritidsarenaene.

Vi vil spre psykologfaglig kompetanse til de ulike fagmiljøene i kommunen og dermed bidra til gode utviklingsmuligheter for barn og unge der de oppholder seg.

Vi ønsker at denne kunnskapen skal være lett tilgjengelig for alle som er sammen med barn og ungdom.

• Vi vil at barnehageansatte, lærere, treneren og andre som jobber med barn og ungdom skal få tilgang på en kommunepsykolog som kan bistå med kunnskap og råd når de trenger det.
  • Vi vil at kommuneledelsen og rådmannen skal få konkrete innspill om hva som skal til for å utvikle en helsefremmende kommune.

Vi må forebygge, ikke bare reparere.

Vi må bruke kreftene der vi vet de gir effekt, og sette inn tiltakene ute i kommunene der folk lever sine liv.