Psykisk helse i alt vi gjør

Barn ved matbordet i barnehagen

Trives vi og mestrer utfordringene der vi tilbringer tid, styrkes det psykologiske immunforsvaret, og vi slipper personlige og samfunnsmessige kostnader med reparasjoner.

Derfor må vi forebygge, ikke bare reparere. Derfor må vi bruke kreftene der de gir mest effekt og sette inn tiltakene ute i kommunene der folk lever sine liv.

Tenk deg hvilken viktig rolle barnehagene har

….for å fremme god psykisk helse. «Alle» barn er i barnehagen i den delen av livet som har størst innflytelse på hvordan vi utvikler hjernen og følelsene våre. Et trygt og omsorgsfullt barnehagemiljø gir en god plattform for å lære om seg selv og verden.

Tenk deg et skolemiljø

……med høy bevissthet om hvordan vi skaper et godt psykososial læringsmiljø og gode relasjoner mellom lærer og elev og som ikke gir grobunn for mobbing.

Tenk deg fritidsarenaenes

….sentrale rolle for å forebygge utenforskap og sosial ulikhet; hvordan mannskapet av ildsjeler daglig bidrar til barn og unges psykiske helse: De ser tiåringen som har begynt å knuffe på håndballtreningene, ungdommen som virker mer passiv og sløv enn før. Og kanskje vet de hvem som trenger skyss fordi det er sykdom i familien eller fordi familien ikke har råd til bil.

Psykologer kan bidra med kunnskap om hvordan lage gode miljøer i barnehager, skoler og på fritidsarenaene.

Som psykologer kan vi støtte og veilede hjelperne

....ved å spre psykologfaglig kompetanse til de ulike fagmiljøene. Vi ønsker at denne kunnskapen skal være lett tilgjengelig for alle som er sammen med barn og ungdom.

• Vi vil at barnehageansatte, lærere, treneren og andre som jobber med barn og ungdom skal få tilgang på en kommunepsykolog som kan bistå med kunnskap og råd når de trenger det.
  • Vi vil at kommuneledelsen og rådmannen skal få konkrete innspill om hva som skal til for å utvikle en helsefremmende kommune.