Kommunestyrevalget må handle om psykisk helse

Tor Levin Hofgaard

Når tusenvis av folkevalgte velges inn til nye kommunestyrer 9. september, vil de for første gang møte lovkrav om psykolog i kommunehelsetjenesten. Men det er stor forskjell på hvor utbredt og tilgjengelig psykiske helsetjenester er i kommunene

I helsebarometeret for 2019 svarer kun 16% at de oppfatter tilgjengeligheten på psykisk helsehjelp i kommunen som god. Bare 18% har tro på at barn og unge får den hjelpen de trenger hvis de strever psykisk. Det er ikke godt nok.

Derfor er psykologforeningens rolle i valgkampen å bidra til at psykisk helse får oppmerksomhet blant velgere og lokalpolitikere. Vi arrangerer debatter, holder møter og skriver leserinnlegg for å få dette til. Jeg tror også sosiale medier blir viktigere enn noen gang. Derfor har vi laget 14 videoer med psykologer og politikere som kjøres som kampanje i våre kanaler gjennom valgkampen. Disse håper jeg deles så mye som mulig, slik at det når ut til flest mulig før valgdagen.

Vi håper kommunestyrevalget vil være en vekker slik at lokalpolitikere over hele landet tar psykiske helseutfordringer på alvor. Det har både vi som psykologer og innbyggerne krav på.

Tor Levin Hofgaard