Du er kommet rett nå

Et godt lavterskeltilbud gir mulighet for å gi folk rask hjelp der de bor, før de får mer alvorlige psykiske helseproblemer.

Alle som sliter psykisk, er ikke så syke at de trenger hjelp på sykehus. Men mange kan bli det hvis de må vente for lenge på hjelp. Om hjelpen bare er «én telefon unna», og det er «én dør inn» til tverrfaglige tjenester, får ikke problemene tid til å utvikle seg til noe alvorligere og bidrar ikke til køer i spesialisthelsetjenesten.

Tidlig innsats nytter, og ofte skal det ikke mange timer til.

I kommuner der kommunepsykolog, helsesøster, barnevern, PP-tjenesten og andre faggrupper spiller på lag, får unge et tilbud som forebygger en uheldig problemutvikling. Barn som ellers ville ha risikert å trenge behandling i Psykisk helsevern for barn og unge (BUP), får i stedet et tilbud der de bor. Nærheten til hjemmemiljøet gjør at ressursene enklere kan settes inn der de får størst effekt.

Psykologforeningen anbefaler teambaserte lavterskeltjenester

• Tjenester som garanterer rask hjelp der folk bor før de blir så dårlige at de må ha mer omfattende bistand, og der man ikke trenger en diagnose for å få hjelp
  • Tjenester der kommunepsykolog, helsesøster, barnevernansatte, PPT og andre faggrupper spiller på lag, og som også kan avdekke når det er noe i omgivelsene som skaper problemer.

Vi vil ha et tilbud med én dør inn der folk kan få hjelp før de blir så syke at de får behov for mer omfattende hjelp.