Kommunevalget 2019

Barn tautrekker

Kjære lokalpolitiker. Psykiske plager er en av våre største helseutfordringer og rammer både den enkelte, pårørende og lokalsamfunnet. Vi håper derfor at «psykisk helse» blir et viktig tema i valgkampen.

Grunnlaget for god psykisk helse skapes ikke først og fremst i helsevesenet, men der vi utfolder oss til daglig: i gode lokalmiljøer, i barnehagen, på skolen, på arbeidsplassen, i fritiden. Det er der vi få utviklet vår mentale kapital, vår evne til å takle livets opp- og nedturer, vår framtidstro...

Skulle vi likevel trenge individuell oppfølging, er det viktig at veien er kort til tverrfaglig hjelp. Slik kan vi unngå at psykiske helseplager utvikler seg til noe alvorligere og bidrar til unødige køer i spesialisthelsetjenesten.

Fra 2020 er alle kommuner forpliktet til å tilby psykologkompetanse som en del av tjenestetilbudet.

Lykke til i arbeidet for å utvikle gode, inkluderende lokalsamfunn der alle trives og kan utvikle seg.

Lykke til i arbeidet for å utvikle gode tverrfaglige lavterskeltjenester.