Somatiske helseplager eller sykdom medfører ofte psykologiske og sosiale utfordringer. Derfor må helsetjenestene se psyke og soma i sammenheng. Psykologforeningens mål er somatiske avdelinger som inneholder både medisinsk og psykologfaglig kompetanse.

Last ned presentasjoner fra konferansen «Klinisk helsepsykologi: Psykologenes verktøykasse ved somatisk sykdom» som gikk av stabelen 5.- 6. mars 2015.

Helsemyndighetene ønsker at helseforetakene legger mer trykk bak opprettelsen av tverrfaglige smerteklinikker. «Utbyggingen har gått for langsomt», heter det i en splitter ny veileder om organisering og drift av klinikker der psykologkompetanse skal inngå som en viktig del.

Psykologiske tiltak er helt nødvendig for å hjelpe pasienter med å håndtere smerter. Det fremgår av en ny faglig veileder om smertebehandling.

Hvorfor er eldrepsykologi så viktig, og hvilke muligheter gir feltet for psykologer? Vi spurte tre av deltakerne på fordypningsprogrammet i eldrepsykologi i 2014.

Borrik Schjødt

Borrik Schjødt er som første psykolog tildelt Kari Widerøes Minnefonds pris for pionérarbeid innen smertebehandling. Prisen ble overrakt under fagkonferansen til Norsk smerteforening 9. januar 2014, og prisvinneren benyttet anledningen til å etterlyse flere psykologer som vil arbeide med smerte.

Astrid Nøklebye Heiberg.

Astrid Nøklebye Heiberg avviser tanken om at høy alder i seg selv er en hindring for aktiv samfunnsdeltakelse. Under Psykologforeningens seminar om psykisk helse i øvre del av livsløpet 17. oktober, slo hun slag for å avvikle den lovbestemte aldersgrensen på 70 år i arbeidslivet.

Hvordan mestre smerte?