Stovnerseminaret

Milad Mohammadi

Milad Mohammadi fra Jarvaskolan kommer på Stovnerseminaret. Foto: Athenas foredrag

Velkommen til seminar om levevilkår og inkludering sett i sammenheng med psykisk helse og livskvalitet.

7. oktober arrangerer Norsk psykologforening, Redd Barna, Røde Kors og Bydel Stovner, et gratis seminar om sammenhengen mellom levekår, inkludering, livskvalitet og psykisk helse. Seminaret er også en del av markeringen av Verdensdagen for psykisk helse.

Seminaret holdes på Rommen Scene, tilknyttet Rommen skole og kultursenter i Bydel Stovner.  Konferansier for dagen er Neha Naveen, forfatter som selv er oppvokst på Stovner.

Seminaret er for deg som er opptatt av forebygging for barn og unge i et samfunnsperspektiv. Tilhørighet og sosiale relasjoner har betydning for god psykisk helse og det vil vi sette på dagsorden.

Dette vil være en unik møteplass for psykologer, andre tjenesteytere, forskere, politikere, frivilligheten og representanter fra lokalmiljøet. Vi vil samle deltakere fra mange ulike hold for å skape et treffpunkt vi ellers sjelden opplever. Seminaret vil by på både samtaler, diskusjoner, erfaringsutveksling, forskning og samskaping.

Seminaret starter kl. 10.00 og fra kl. 16.00 – 20.00 inviterer vi til lokal mathall og Det Norske Teatrets oppsetning av Tante Ulrikkes vei.

Seminaret er godkjent som 8 timers vedlikeholdsaktivitet for psykologer.

Stovner bydel og Norsk psykologforening ønsker velkommen.

Åpning ved statssekretær Tom Erlend Skaug.

SKOLE – Ingen utenfor!

Tema: Sosiale forskjeller og muligheter for utjevning

• Milad Mohammadi fra Jarvaskolan i Stockholm
  • Forsker Martin Flatø, FHI og Stoltenbergutvalget: "En skole for alle - hvordan kan flere gutter lykkes?"
  • Samtale ledet av Utdanningsdirektoratet v/Marianne Løken

FRITID – Alle skal få være med!

Tema: Hvem er med og hva skal til for å få flere med

• Stolte Jenter med flere: "Et første steg mot deltakelse i fritidsaktiviteter"
  • Kharim Lekhal: Oppvokst på Stovner og psykolog i et statlig fosterhjemstiltak (TFCO) og Ingvild Stjernen Tisløv psykolog i Bufdir: «God forgives but the  brotherhood doesn’t  - en samtale om utenforskap i en moderne tid».
  • Forsker Anders Bakken, NOVA: "Idrettens betydning for barn og unge. Hvem er med? Hva trenger vi i tillegg?"
  • Samtale ledet av Redd Barna v/Ane Aamodt

LEVEKÅR OG LIVSKVALITET – Hvordan gjør vi det, når alle skal med?

Tema: Utenfor-regnskapet (KS) og barns opplevelse av utenforskap og innenforskap.

• Rask psykisk helsehjelp og Girls united
  • Forandringsfabrikken
  • Forsker Une Tangen, KS: "Utenfor-regnskapet, det lønner seg å investere i mennesker".
  •  Forsker Ragnhild Bang Nes, FHI og UiO: «Sammenhenger mellom samfunnsstrukturer og livskvalitet - levekår og psykisk helse i et overordnet   perspektiv.»
  •  Samtale ledet av Røde Kors v/Øyvind Stedal

Avslutning ved Inga Marte Thorkildsen, byråd for oppvekst og kunnskap.

MATHALL, SAMSKAPING OG AKTIVITETER I FOAJEEN

TANTE ULRIKKES VEI v/Det norske teateret.

Det tas forbehold om endringer i programmet.

Påmeldingsfrist er 15. september. Du får bekreftelse på plass tilsendt på e-post 17. september.

Meld deg på her

Emneord: stovnerseminaret