30. mai 2014 (endret 06. oktober 2015)
Åtte av ti lærere har i løpet av de siste tre årene hatt elever som de mente trengte hjelp med psykiske vansker. Men halvparten av skolene har ingen systematiske tiltak eller program å tilby.
Lærere og skoleledere ønsker bedre tilrettelegging på skolene for å kunne hjelpe elever med psykiske vansker. De etterlyser flere systematisk forebyggende tiltak og mer bistand fra helsepersonell. De mener arbeidet vil ha en positiv effekt på læring. Likevel tilbyr halvparten av skolene ingen systematiske tiltak eller program, verken forebyggende, helsefremmende eller rettet spesielt mot elever som strever.
Det fremgår av undersøkelse Psykisk helse i skolen som er gjennomført av Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU).
Nesten åtte av ti lærere har i løpet av de siste tre årene hatt elever med psykiske vansker, elever som de mente trengte hjelp.
– Samtidig er det interessant å merke seg at nesten én av to lærere ikke synes at de har tilstrekkelig kompetanse til å tilrettelegge for elever med psykiske vansker, og omtrent én av tre opplever at de mangler tid og ressurser, sier forsker Solveig Holen i et intervju på NIFUs nettside.
Det fremgår av rapporten at det langt på vei er lærernes holdninger, kompetanse og tid som har størst betydning for hjelpen om ytes til unge med psykiske vansker, både i undervisningen og utenfor klassen. «Lærernes holdninger nøytraliserer helt eller delvis betydningen av skolens tilrettelegging, opplæring og tverrfaglige samarbeid (….) Dermed blir det opp til den enkelte lærer og «ildsjel» hvordan elever med psykiske vansker blir møtt», heter det i rapporten.
Synet på hva psykologer kan bidra med på skolene er litt snevert, mener PPT-leder Andrea Kanavin Grythe. I en ny rapport forklarer hun hvordan de kan hjelpe elever gjennom klassekameratene og lærerne deres.
Her finner du eksempler på hvordan PPT følger opp elever og ansatte i grunnskolen. Historiene er hentet fra virkeligheten, men personene er anonymiserte.
Bare 16 prosent vurderer tilgjengeligheten til psykisk helsehjelp i egen kommune som god, viser tall fra Helsepolitisk barometer for 2019.
Jeg er et vandrende genetisk eksperiment: Jeg er enegget tvilling. Det er ingen tvil om at genene er viktige, men genene kan ikke oppdra barna våre. Det er det bare vi foreldre som kan gjøre.
Hvordan bidrar samfunnspsykologer til å skape et bedre samfunn? Om Book of Mormon, «generasjon prestasjon» og Guds død.
Emneord: barn og unge , forebygging
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.