18. desember 2013
Selv om det ikke står «Opplæring i forebyggende arbeid» på timeplanen, lærer profesjonsstudentene mye som de kan bruke i forebyggende arbeid.
Arne Holte har gjennomgått undervisningsplanene ved de fire universitetene som utdanner psykologer i Norge, på jakt etter opplæring i forebyggende arbeid. Han gir Oslo, Trondheim og Tromsø ”stryk”, ingen av disse universitetene har forebygging og folkehelsearbeid på timeplanen. Bergen får ”bestått”, men visstnok bare så vidt.
Profesjonsstudiet ved UiO, hvor jeg selv jobber, har ingen kurs på timeplanen med begrepet ”forebyggende” (eller lignende) i kurstittelen. Universitetene må bli bedre til å forberede studentene til det forebyggende samfunnsoppdraget, det kan vi være enige om. Samfunnsperspektivet og universalforebygging må inn i fagplanene.
Men ærlig talt, er det ikke ganske naivt å slå fast, ut i fra dette, at studentene ikke lærer noe om forebygging? At ferdig utdannede psykologer ikke kan noe om folkehelsa?
Jeg synes Arne Holtes stryk-karakterer nærmest står til stryk. Fordi: Selv om psykologistudentene ikke får opplæring som heter ”Opplæring i forebyggende arbeid”, så får de mye opplæring som de kan bruke i forebyggende arbeid. Bare les følgende eksempler på kurstitler til obligatoriske kurs ved profesjonsstudiet i Oslo:
Videre gir den kliniske undervisningen, som omfatter mange kurs, innsikt i menneskelig fungering, samt trening i å lytte på ordentlig og arbeide med endringsprosesser. Studentene lærer om normalutvikling og om skjevutvikling, og hva folk trenger for å ha det bra.
Alt dette gir kunnskap som er svært nyttig å ha under huden hvis man som psykolog skal ut i verden og drive forebyggende arbeid. Men samfunnet trenger at psykologer er modige og kreative: Vi må tørre å anvende kunnskapen som ligger i faget.
Les også: Forebygging, sa du? Kan psykologer det da?
Det er ingen grunn til å sitte på gjerdet og vente på omorganisering av Universitetenes fagplaner, det vil uansett ta noen år. Vi må stikke fingeren i jorda og se hva vi faktisk allerede har av kompetanse. Og kompetanse har vi, det ligger i faget.
Så folkens, la oss komme oss ut og forebygge i tillegg til å behandle. Ut i politikken, ut i samfunns-planleggingen og inn på arenaer hvor barn, unge og voksne lever livene sine. Med noen gode doser av mot og kreativitet får vi det til.
Hvordan bruke «Min side» for å dokumentere praksis, veiledning, ekstern kursdeltakelse, skriftlig arbeid og vedlikehold.
Psykologforeningen er veldig fornøyd med at psykisk helse har blitt en tydelig del av Pakkeforløp hjem for pasienter med kreft.
Stress, kreft, angst og hjertelidelser kan tære på både kropp og sinn. I den nye utdanningen lærer du som psykolog å behandle hele mennesket.
Synet på hva psykologer kan bidra med på skolene er litt snevert, mener PPT-leder Andrea Kanavin Grythe. I en ny rapport forklarer hun hvordan de kan hjelpe elever gjennom klassekameratene og lærerne deres.
Her finner du eksempler på hvordan PPT følger opp elever og ansatte i grunnskolen. Historiene er hentet fra virkeligheten, men personene er anonymiserte.
President Håkon Kongsrud Skard forteller om Psykologforeningens hovedsatsingsområde 2019-2022.
Emneord: forebygging , helsepsykologi , skole , utdanning
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.
Kommentarer