Medlemsnytt nr. 1 - 2018

Første utgave av Psykologforeningens nyhetsbrev for 2018 er herved servert.

En sterkere plattform for psykisk helse

Venstre har gått inn i regjering, noe som har utløst en ny politisk plattform. Norsk psykologforening  leverte innspill  før jul, og jeg er glad for å se at psykisk helse kommer bedre ut.

Sterk kvinne

Bekymret for økt medisinbruk blant unge jenter

– Økningen av unge jenter som får medisiner mot depresjon, er bekymringsfull, sier Tor Levin Hofgaard, president i Norsk psykologforening.

Bekymret ung dame

Enighet med Spekter om ny tariffavtale

Striden mellom Spekter og sykehuslegene om arbeidstid er endelig over. Partene er blitt enige om en ny tariffavtale.

Husk tilskuddsplikten til NPE!

Alle virksomheter som gir helsehjelp utenfor offentlige helsetjenester skal betale tilskudd til Norsk pasientskadeerstatning (NPE). For 2019 er registreringsfristen 1. februar.

Advarer mot svak kodekvalitet

En rapport fra Riksrevisjonen har avdekket at svak kodekvalitet i sykehusene har negative konsekvenser for styring og finansiering av spesialisthelsetjenesten.

Gutt koder

Antall avtalepsykologer på stedet hvil

I 20 år har antallet avtalepsykologer stått stille. Helsemyndighetens bestilling er soleklar, men helseforetakene er trege med å levere.

Hvilende kvinne

«La den rette komme inn». Om egnethet for utdanning og jobb

Bruker vi seleksjonsmetoder som tar tilstrekkelig hensyn til om jobbsøker er egnet for jobben? Hva sier ny forskning? Velkommen til Testdagen 11. april!

Øye titter gjennom nøkkelhull

Video fra fagkveld om skeiv psykologi i Bergen

(18.01.18) Hvordan møte skeive klienter i terapirommet på en god måte?

Interessert i rus og avhengighetsfeltet?

Er du psykolog med interesse for rus og avhengighetsfeltet? Da kan medlemskap i Norsk forening for avhengighetspsykologi være noe for deg.

Kystlandskap med streetart malt på betongsilo

Finnenpsykolog.no underveis

358 psykologer har opprettet en profil på  Finnenpsykolog.no , og 30 prosent av dem svarte på vår spørreundersøkelse før jul.

Jente med kikkert

Hvordan lede kunnskapsmedarbeidere?

Vi har nok en gang gleden av å invitere til fagsamling for psykologledere. Hold av 12. april, og meld deg på her.

Lederjobber for psykologer

Nye utlysninger av lederstillinger som også psykologer kan søke, legges ut med cirka én ukes mellomrom.  Gå til stillingsoversikten.

En rød kvinne blant mange bleke.

Kolliderte med etikken

Det er ikke få timer Psykologtidsskriftet har brukt på å «veie og måle» informasjonsmengden og vurdere etiske aspekter i «Prestesaken». Likefullt ble redaksjonen felt av Pressens faglige utvalg (PFU).

Bjørnar Olsen

Er du selvstendig næringsdrivende? Les om dine pensjonsmuligheter

Dersom du er selvstendig næringsdrivende, gründer eller frilanser og ikke sparer til pensjon selv, får du kun alderspensjon fra folketrygden.

Hvilke krav gjelder for kontor til privat praksis?

Jeg planlegger å starte en privat praksis et par kvelder i uken. Jeg har fått tilbud om å leie et kontor gjennom en bekjent, men er usikker på om kontoret kan brukes til formålet. Hvilke krav stilles til selve kontoret i en privatpraksis? Stilles det konkrete krav til utforming, standard, isolasjon osv?