Lanserte nettsted om psykologiske tester

Kunnskapssenteret lanserte 15. august et nytt nettsted med informasjon om måleegenskaper ved tester og kartleggingsverktøy for psykososiale tjenester.

På nettstedet får du oversikt over egenskapene til tester og diagnostiske metoder som blant annet brukes for å undersøke psykisk helse og psykososiale problemer.

- Målet er at nettstedet skal omfatte alle slike tester som brukes ved norske helse-, sosiale, barnevernsfaglige og undervisningsinstitusjoner. Foreløpig har vi en liste på over 130 slike tester til evaluering, hvorav sju er ferdig evaluert, uttaler Hege Kornør, prosjektleder i Kunnskapssenteret til Helsebiblioteket.no.

Gå til nettstedet Psyktest som omhandler måleegenskaper ved tester og kartleggingsverktøy for psykososiale tjenester.

Nettstedet er resultat av at to prosjekter er blitt slått sammen. Det første prosjektet var et samarbeid mellom Helsedirektoratet og Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet. Det andre prosjektet var et oppdrag fra Helsedirektoratet til Kunnskapssenteret (Testprosjektet).

Psykologforeningen var i sin tid en av initiativtakerne til prosjektet som nå har munnet ut i det nye nettstedet.

Gå til Psykologforeningens fagsider om testbruk.

Emneord: tester