«Mind the mind, please!»

Blått ansikt

Vi trenger deg som er psykologistudent til et europeisk prosjekt som tar i bruk psykologisk kunnskap for å påvirke samfunnet i positiv retning.

Som psykologistudenter møter vi daglig på psykisk sykdom. Vi leser om det i faglitteraturen, i Tidsskrift for Norsk Psykologforening, vi møter klienter med ulike mentale problemstillinger og diskuterer emnet med hverandre. Det kan være lett å glemme at generelt i det norske samfunn er det mangel på god nok kunnskap om psykiske sykdommer. Og nettopp mangelen på kunnskap er det som gir grobunn for fordommer og stigma.

Stigma kan føre til sosial utestengelse, isolering og stress hos dem som lever med psykisk sykdom[1]. Det er også mindre sannsynlig at man søker hjelp når man har behov for det, dersom man tror andre vil stigmatisere en, eller om man personlig har negative holdninger til mentale lidelser.[2]

"

Stigma kan føre til sosial utestengelse

"

Det er derfor deilig å se at fokus i økende grad blir satt på psykisk helse, blant annet i media. NRK laget serien ”Jeg mot meg” hvor vi møter 8 ungdommer som sliter psykisk og følger dem i gruppeterapi. Slik åpenhet rundt psykisk sykdom bidrar til at flere for øynene opp for hva psykisk sykdom er, og gjør det mindre tabubelagt. Da Noora i serien Skam innrømte å ha slitt med spiseforstyrrelser, satt det kanskje flere unge jenter hjemme og nikket gjenkjennende.

Et annet tiltak som er påvist effektivt på veien mot å redusere stigma mot psykisk sykdom, er kunnskapsformidling omkring hva det er, hvorfor det kan oppstå, hvordan det er å leve med og hva man kan gjøre for å støtte dem rundt seg som selv opplever det.

Til og med korte utdannelsesprogram har vist seg å øke kunnskapen om og bedre holdningene til psykiske sykdommer![3]  Her i Norge er fokus på psykisk helse avgjørende. På 9 (!) år har andelen som søker hjelp blant unge i alderen 15-19 år steget med over 40 prosent![4]  Åpenhet rundt psykisk sykdom og hva det er kan bidra til at flere tør å søke hjelp og at flere psykisk syke blir møtt på riktig måte.

"

Gjennom Social Impact Initiative, blir psykologisk kunnskap brukt for å påvirke samfunnet positivt

"

European Federation of Psychology Student’s Association (EFPSA) driver det såkalte Social Impact Initiative, hvor psykologisk kunnskap blir brukt for å påvirke samfunnet positivt. Et av prosjektene er nettopp workshops med fokus på å formidle kunnskap om psykisk sykdom og utvikling av empati mot dem som lever med det. Prosjektet heter Mind the Mind, og har de siste to årene blitt tilbudt i 22 av EFPSAs 32 medlemsland i Europa, med stor suksess. Etter et 90 minutters opplegg med undervisning, diskusjoner, leker og quiz, viser det seg at deltagernes holdninger mot psykiske sykdommer bedres, hvor de forteller at de er mer åpne for kontakt med personer som lever med en psykisk sykdom!

Hittil har ikke Norge vært er et av de 22 landene som har deltatt på dette initiativet, skuffende nok. Alt ligger nemlig til rette for at det kan bli en suksess også her – det eneste som mangler er dyktige og engasjerte folk!

Vi trenger en eller flere lokale koordinatorer, som kan administrere kampanjen og ha ansvar for de frivillige underviserne, i tillegg til at det er behov for så mange frivillige som mulig, så vi kan nå ut til flere.

Har du lyst til å være med som lokal koordinator, send inn en søknad her . Eller skriv en mail til projects@efpsa.org.

"

Målet er å få med psykologistudenter fra hele Norge til å undervise!

"

Målet er å få med psykologistudenter fra hele Norge til å undervise! Programmet har inntil nå kun blitt tilbudt ungdomsskoleklasser, men i år er det også utviklet workshops tilpasset yngre studenter og grupper av voksne.

Tenk deg, om en persons holdninger endres etter å ha deltatt i undervisningen, tenk deg hva som kan skje hvis du som frivillig holder workshops for hele klasser av unge mennesker, opp til flere ganger – da kan vi i sammen ha mulighet til å endre vårt lille land et lite hakk mot det bedre.

1. Crisp, A. H., Gelder, M. G., Rix, S., Meltzer, H. I. Og Rowlands, O. J. (2000). Stigmatisation of people with mental illness. The British Journal of Psychiatry, 177(1), 4-7
  2. Barney, L. J., Griffiths, K. M., Jorm, F. & Christensen, H. (2006). Stigma about depression and its impact on help-seeking intentions.  Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 40(1), 51-54
  3. Watson, A. C., Otey ,E., Westbrook, A. L., Gardner, A. L., Lamp, T. A., Corrigan, P. W: og Fenton, W. S. (2004). Changing middle schoolers’ attitudes about mental illness through education. Oxford Journals, 30(3), 563-572.
  4. Folkehelseinstituttet (2015). Psykisk helse hos barn og unge. Helsetilstanden i Norge (Folkehelserapporten) .