EFPSA-konferansen i Slovakia

Europa-puslespill

Ružomberok, Slovakia: Høsten har for alvor gjort inntog i den lille byen med knappe 30.000 innbyggere. Kanskje ikke det mest naturlige reisemålet for de aller fleste, men dette er altså byen som fire dager til ende ble fylt av  drøye 150 energiske psykologistudenter fra hele Europa. Hvorfor? EFPSA’s årlige psykologikonferanse vel!

For den uinnvidde står EFPSA for European Federation of Psychology Students’ Associations, studentversjonen av EFPA. Dette er en frivillig organisasjon for og av psykologistudenter fra hele Europa, med hele 32 medlemsorganisasjoner, herav Psykologforeningen fra Norge. EFPSA brenner for et ”mindre” Europa og arbeider for å skape et akademisk, kulturelt og sosialt nettverk for psykologistudenter og profesjonelle på kryss av landegrenser. Men ikke nok med det, EFPSA arbeider også aktivt for å bidra til samfunnet og forbedre psykologi som fagfelt, noe som har resultert i forskerprogram, en egen journal, og mobilisering av engasjerte team over hele Europa.

Konferansen i år var kun den andre av sitt slag, og er på mange måter ”lillebroren” til den tradisjonsrike, årlige kongressen. Tema for årets konferanse var ”The Human Nature – Two sides of One Mind”, med blant annet positiv psykologi, psykoterapi og klinisk psykologi på tapeten. Konferansen bestod av både klassiske foredrag og workshops hvor deltakelse og personlig utvikling stod i fokus. Det sosiale har selvfølgelig også stor fokus på alle EFPSAs arrangementer. Årets konferanse var intet unntak. Det ble arrangert by-labyrint, 20-talls fest og psykologi-quiz, bare for å nevne noe.

Som norsk profesjonsstudent i Danmark er det alltid veldig spesielt å dra på et EFPSA arrangement. EFPSA er en organisasjon hvor terskelen er lav for deltakelse og inkludering er ikke bare et mål, det er standarden. Sjelden blir man møtt med så mye imøtekommenhet og genuin interesse, noe som kan oppleves både befriende og litt skummelt for beskjedne nordmenn.

Et personlig høydepunkt fra konferansen var et foredrag om Transference-Focused Therapy for personlighetsforstyrrelser. Det var forfriskende å få innblikk i den psykodynamiske tilnærmingen til personlighetsforstyrrelser, et perspektiv vi lærer lite om i Danmark i alle fall. Og det er jo nettopp dette som er essensen av EFPSA; når studenter og profesjonelle fra 32 ulike land samles, blir mangfoldet stort og man blir utsatt for tanker og ideer man kanskje aldri hadde blitt i sin egen lille sfære.

Neste arrangement ut er den årlige kongressen som vil bli avholdt i nydelige Portugal i mai 2016. Kongressens tema er ”Decoding Emotions” og man kan forvente seg et vitenskapelig og sosialt program like bredt og variert som deltakernes opprinnelse.

Alle psykologistudenter er velkomne til å delta og bidra!

Søknader tas imot fra 1. desember.

Gå til mer informasjon om EFPSA.