Studentidentitet

Psykologstudent. Smak litt på det ordet - hva vil det egentlig si? Antageligvis betyr det svært mye for deg som er psykologstudent. Du har kommet deg inn på profesjonsstudiet og blitt del av en egen profesjonsverden. Er du et stykke på vei i studiet, har du høstet erfaring, kunnskap, og kompetanse du aldri ville fått noe annet sted.

Allikevel er det tiltalende å dempe seg når vi forteller andre hva vi driver med. Det være seg venner, kolleger, eller arbeidsgivere. Mamma er kanskje et unntak. Dette handler litt om typisk norsk ydmykhet, men gjennom selve psykologstudiet lærer vi også å være skeptiske til hva vi selv kan og vet. Og selv om skepsisen kan være viktig i mange sammenhenger, må den ikke overdrives. Spesielt ikke når det gjelder vår selvforståelse og arbeidslivet vårt. Dette innlegget handler om psykologstudenters identitet og kompetanse.

Kunnskap for menneskets skyld

Psykologi eksisterer i et unikt og innfløkt skjæringspunkt mellom naturvitenskapene og humaniora. Det er studiet av sinn og atferd, og bare spørsmålet om hva disse betyr kan vekke intens debatt. De synes iallefall å ha sammenheng med menneskehjernen, som har blitt kalt det kjente universets mest kompliserte struktur. Profesjonsstudiet i psykologi må kunne regnes som en hyllest til denne kompleksiteten. Studiet går over seks intense år. Det strekker seg fra psykodynamisk utviklingsteori til kognitiv nevrovitenskap, fra helsepsykologi til statistiske metoder, og så videre.

Samtidig er psykologstudenter gjerne såpass involvert i hva vi holder på med, at det er lett å miste oversikten over alt vi har vært gjennom. Men ta et steg tilbake, se over studieplanen din. Når du gjør det, håper jeg du ser hvor rikt på innhold og erfaringer studielivet til oss psykologstudenter er. Vi psykologstudenter setter oss inn i, og blir selv en del av, en utrolig omfangsrik verden av kunnskap.

Det er noe å være stolt over.

Ved å ta seg tid til å tenke gjennom hvor komplisert studiet vårt er, kan man spørre seg selv: Hva i all verden er det som driver oss? Jeg tror det for mange handler om dyp, indre motivasjon. Motivasjon for å forstå mer, og for å hjelpe andre. All vår kunnskap eksisterer ikke for dens egen del, den eksisterer for å utvides og benyttes. Psykologstudenter er ikke bare involvert i akademiet. Vi drives av samfunnet og menneskene som trenger oss.

Det er også noe å være stolt over.

Gull verdt

Arbeidsplassen er et annet sted der skepsis til vår egen identitet og kompetanse ikke hører hjemme. Gjennom en mangfoldig studieplan og med vår egen indre motivasjon, stiller vi med en unik ressurs i arbeidslivet – en du ikke finner blant så mange andre studieretninger. SPU-leder Jørgen Westgren har skrevet om dette tidligere, og kalt det  ansvarlig arbeidskraft.

På en arbeidsplass bør ikke dette skyves under en stol. Arbeidsgivere risikerer å gå glipp av det fulle potensiale av vår kompetanse. Psykologstudiet involverer innholdsrik praksis, eksempelvis i nevropsykologi, pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT), og poliklinikk. Dette kommer på toppen av en uendelig mengde teori og empiri tilegnet gjennom forelesninger og litteratur. Våre arbeidsoppgaver og lønnsnivå fortjener å gjenspeile dette.

Vi er psykologstudenter. Og som jeg har prøvd å illustrere , er ikke dette en vag og utydelig gruppe. Det er en engasjert og kunnskapsrik gruppe mennesker med samfunnsmessig verdi, et etisk rammeverk, og  klart definerte grenser – et fantastisk kollegium som er gull verdt.

Du er psykologstudent. Når du ser deg selv i speilet om morgenen, mens du leser enda en komplisert artikkel, eller når du møter arbeidsgiver, håper jeg du husker det, og hva det betyr.