04. mars 2014 (endret 12. oktober 2015)
Hvordan fange opp barn som står i fare for å utvikle psykiske helseproblemer? I samarbeid med Psykiske helsevern for barn og unge (BUP) samlet Harstad kommune i slutten av februar 200 barnehageansatte til seminar om temaet.
– Barnehagen er i en unik posisjon til å oppdage barn som er utsatt for en eller annen form for omsorgssvikt eller som står i fare for å utvikle psykiske problemer. Men hva skal vi se etter, og hva kan vi gjøre når vi opplever at noe er galt? Hensikten med seminaret var å gi de ansatte et kompetanseløft, sier kommunepsykolog Silje Kulvedrøsten til psykologforeningen.no.
Hun arrangerte seminaret sammen med tidligere kommunepsykolog Lisa Kristin Nielsen, som nå er ansatt i BUP.
I Harstad er det tradisjonelt få bekymringsmeldinger fra barnehagene til barnevernet. Noe kan bunne i utrygghet. For eksempel: Hvor sikker må man være før man melder ifra? Kulvedrøsten tror kunnskapstilførsel kan være en vei å gå.
– Personalet ønsker å utvikle seg. De tørster etter ny viten som kan gi dem trygg grunn under føttene før de går videre med sine bekymringer, sier hun.
Silje Kulvedrøsten.Foto: Harstad Tidende
Hvis barn går rundt med en klump i magen fordi det skjer vonde ting hjemme, kommer det til uttrykk på en eller annen måte. I avvikende oppførsel, i fysiske tegn på mishandling, i samspillet med foreldre eller andre voksne.
– Vet vi hva vi skal se etter, kan vi fange opp problemer tidlig og forebygge skjevutvikling, sier hun.
I kommunen der hun er psykolog, går nesten 1400 barn i barnehagen. Cirka 100 av dem kan være i risikogruppen. Tallet fremkommer hvis man tar utgangspunkt i Folkehelseinstituttets statistikk , som viser at 12,4 prosent av alle barn i Norge har foreldre med alvorlig psykiske lidelser eller store alkoholproblemer.
Kulvedrøsten understreker at de aller fleste barn i Harstad har det veldig bra og blir godt ivaretatt av foreldre og andre omsorgspersoner. Hun mener imidlertid at barnehagepersonalet har en nøkkelrolle i arbeidet for å komme tidlig inn med hjelp til risikoutsatte barn. I tillegg er det en utfordring å utvikle kvaliteten på barnevernet, den tjenesten som i noen tilfeller må iverksette tiltak.
For å sørge for at de ulike instansene som har ansvar for barn spiller på lag, ønsker Harstad kommune på sikt å etablere et tverrfaglige konsultasjonsteam der både barnevernet, barnehagestyrer, kommunens førskoleteam og kommunepsykolog er til stede.
– I dag er det mange som bærer for lenge på bekymringer uten at de gjør noe med det. I konsultasjonsteamet kan barnehagene ta med bekymringer som behandles anonymt. Hensikten er å høvle ned terskelen for å teste ut om bekymringen holder mål. Konsultasjonsteamet vil være et skritt på veien mot å utvikle barnehager der personalet er trygge nok til å melde fra når det er nødvendig, opplyser Kulvedrøsten.
Synet på hva psykologer kan bidra med på skolene er litt snevert, mener PPT-leder Andrea Kanavin Grythe. I en ny rapport forklarer hun hvordan de kan hjelpe elever gjennom klassekameratene og lærerne deres.
Her finner du eksempler på hvordan PPT følger opp elever og ansatte i grunnskolen. Historiene er hentet fra virkeligheten, men personene er anonymiserte.
Bare 16 prosent vurderer tilgjengeligheten til psykisk helsehjelp i egen kommune som god, viser tall fra Helsepolitisk barometer for 2019.
Jeg er et vandrende genetisk eksperiment: Jeg er enegget tvilling. Det er ingen tvil om at genene er viktige, men genene kan ikke oppdra barna våre. Det er det bare vi foreldre som kan gjøre.
Hvordan bidrar samfunnspsykologer til å skape et bedre samfunn? Om Book of Mormon, «generasjon prestasjon» og Guds død.
Emneord: barn og unge , forebygging , vold
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.